Autobus

Autobus jest to samochód dostosowany do przewozu kilkunastu lub kilkudziesięciu osób. Autobusy, zwłaszcza duże, niekiedy ciągną przyczepy przewożące pasażerów lub ładunki. Autobusy odznaczają sie dużą wytrzymałością, niezawodnością w pracy i prostotą budowy, której szczegóły opracowuje się pod kątem wymagań komunikacji pasażerskiej, tj. rozmieszczenia i liczby siedzeń, ich dostępności, szybkości jazdy, miękkości zawieszenia itp. Przekładnie napędowe i hamulce autobusów miejskich są specjalnie dostosowane do konieczności czestego ich zatrzymywania się i ruszania z miejsca.
Samochód ciężarowy, przeznaczony do przewozu towarów, odznacza się podobnie jak autobus duża wytrzymałością, prostotą budowy i niezawodnością działania; z reguły ma osie sztywne, silnik (zwykle wysokoprężny, rzadziej o zapłonie iskrowym) wbudowany z przodu i koła pędne z tylu. Ze względu na znaczne obciążenie osi tylnej stosuje się bliźniacze koła tylne lub podwozie trzyosiowe a nawet czteroosiowe. Samochody ciężarowe mają nadwozia otwarte, zamknięte lub skrzynie ładunkowe, często specjalnie dostosowane do transportu określonego rodzaju towarów (cysterny, pojemniki itp.). [podobne: transport maszyn, pojazdy specjalistyczne, wózki transportowe ]
Samochody specjalne i specjalizowane — do ściśle określonych zadań transportowych, budowane są na podwoziach samochodów osobowych lub ciężarowych, zależnie od obciążenia oraz przeznaczenia.
Ciągnik drogowy przeznaczony jest do ciągnięcia przyczep po drogach o utwardzonej nawierzchni. Główna zaleta zespołu ciągnik-przyczepa polega na możliwości ograniczenia do minimum przestojów ciągnika, który może obsługiwać kilka przyczep jednocześnie (jedne holuje, inne w tym samym czasie są ładowane lub rozładowywane). Do transportu na małe odległości używane są ciągniki o budowie uproszczonej lub ciągniki rolnicze dostosowane do potrzeb transportu drogowego. Do transportu międzymiastowego służą ciągniki o podwoziach samochodowych, lecz bez skrzyń ładunkowych i o skróconych ramach.
Siodłowy ciągnik drogowy współpracuje z naczepą, czyli z przyczepą pozbawioną przednich kół i wsparta na „siodle” zamocowanym na ramie ciągnika, nad jego tylnym mostem napędowym. Ciężar przodu naczepy obciąża tylne koła ciągnika. Ciągnik taki może być stosunkowo lekki, ponieważ koła pędne są przez naczepę dociskane do jezdni z siłą wystarczającą do uciągu.
Ciągnik rolniczy przystosowany jest do poruszania się po roli i ciągnięcia przyczepnych narzędzi rolniczych. Zwykle ciągnik rolniczy ma przekaźnik do napędu maszyn podczas postoju. Cecha charakterystyczna duża średnica kół napędowych w porównaniu z przednimi, często nastawny rozstaw kół.
Ciągnik kołowy ma koła ogumione i równie dobrze nadaje sie do pracy na roli jak i do transportu ładunków na terenie gospodarstw roinych. Zależnie od przeznaczenia, rnoc znamionowa silników stosowanych w ciągnikach rolniczych wynosi: w małych 15. . .30 KM, w średnich 30. . .45 KM, w dużych 45 . . .55 KM.

Artykul dodany przez redakcje dnia: Październik 12th 2016
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)