Budowa prototypu

Równolegle z nadwoziem projektowanego samochodu opracowuje się jego wszystkie zespoły. Powstaje dokumentacja wszystkich części Silnika i podwozia, Od najmniejszych do największych. Rysunki warsztatowe sprzęgła, skrzynki biegów, tylnego mostu i wszystkich innych zespołów powinny być możliwie wcześnie wykończone, kilkakrotnie sprawdzone i spisane w specjalnych wykazach. Powtarza się tu na małą skalę to samo, co podczas opracowywania projektu wstępnego całego pojazdu — ciągłe szukanie kompromisu między tym co najlepsze, a tym co najtańsze i najłatwiejsze do wykonania. [patrz też: citroen serwis warszawa, citroen warszawa, Dealer Skoda Wrocław ]
Jednocześnie w zakładach współpracujących z fabryką samochodów, tj. u poddostawców; na podstawie założeń uzgodnionych z fabryką przygotowuje się projekty wstępne części i zespołów, których wytwarzanie w zakładzie macierzystym jest nieopłacalne lub niemożliwe. Są to głównie różne elementy instalacji elektrycznej, akcesoria i armatura, okładziny cierne hamulców i sprzęgieł, wskaźniki, zegary i wiele innych.
Do licznych obowiązków głównego konstruktora należy w tym czasie również dopilnowanie, aby wszystkie nowe i oryginalne pomysły jego podwładnych ujawnione w projekcie zostały w porę zabezpieczone krajowymi, a gdy to się opłaci, także 1 zagranicznymi patentami.

Na długo przed ukończeniem ostatniego rysunku w biurze konstrukcyjnym, do różnych oddziałów produkcyjnych wytwórni rozsyła się już odbitki rysunków elementów, których wykonanie wymaga najdłuższego przygotowania, jak np. blaszane części nadwozia lub wszystkie odlewy i odkuwki części podwozia i silnika.
Rysunki elementów nadwozia, jak: błotniki, osłona silnika, dach, drzwi i setki innych — dostarcza się wraz z rysunkiem powierzchni do modelarni, gdzie z twardego drzewa sporządza się formy drewniane, odpowiadające kształtami Ściśle poszczególnym częściom nadwozia. Formy te, w żargonie zwane „babkami”, służą do wykonania prototypowych części nadwozia z blachy przez specjalistów-blacharzy, mistrzów w swoim fachu. Przyklepując młotkiem, przecinając i spawając zamieniają oni stopniowo płaskie kawałki odpowiednio przykrojonej blachy w gładkie i pięknie wykończone płaty nadwozia, na oko nie różniące się od elementów tłoczonych przy użyciu pras. Następnie wszystkie te skorupy łączą spawacze „punktowo” w jedna całość — surowe nadwozie.
Twór ten ustawiony na klockach, ziejący otworami przyszlych okien, ciemny i szorstki nie wygląda zachęcająco w oczach laika, Lecz główny konstruktor, który razem z kierownikiem działu nadwozi jest w tym okresie częstym gościem prototypowni, nie traci go z oczu i doświadczonym okiem wypatruje błędów powierzchni, które ujawni dopiero lakierowanie. Towarzyszący im kierownik prototypowni sygnalizuje wówczas trudności wykonania lub łączenia tej lub owej części blaszanej, którym wprawdzie „dali radę” doświadczeni specjaliści z prototypowni, lecz które mogą przysporzyć sporo kłopotów i, kosztów, gdy będzie je trzeba wykonywać np. w liczbie 500 sztuk dziennie. I znów, jak już wiele razy, białe fartuchy konstruktorskie pochylają się nad rysunkami. Nie widać końca poprawek i zmian, a termin nagli.

Artykul dodany przez redakcje dnia: Październik 12th 2016
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)