Międzynarodowa klasyfikacja samochodów

Samochody osobowe biorące udział w jakichkolwiek zawodach, imprezach o charakterze sportowym lub przygotowywane do zdobywania rekordów krajowych lub międzynarodowych, zgodnie z obowiązującymi od 1 stycznia 1960 roku przepisami ustalonymi przez Międzynarodową Organizację FIA (Federation Internationale de ľAutomobile) — z wyjątkiem wyścigowych — podzielono na cztery kategorie:

1   — seryjne samochody turystyczne (uniwersalnego przeznaczenia),

2   — przystosowane i zmodyfikowane (Compćtition), samochody turystyczne (uniwersalnego przeznaczenia),

3 — seryjne samochody wyczynowe (Gran Turismo),

4 — specjalne samochody wyczynowe (Gran Turismo) i sportowe.

Odnośnie samochodów wymienionych kategorii ustalono następujące wymagania szczegółowe:

— w latach 1958, 1959 i 1960 obowiązywało ograniczenie pojemności skokowej silnika do 3000 ctn3;

— siedzenia stałe — dla co najmniej dwóch osób, rozmieszczone symetrycznie po obu stronach;

— szerokość wewnętrzna samochodu — co najmniej 100 cm — w klasach do 1000 cm3, i co najmniej 110 cm — w klasach ponad 1000 cm;

— wymiary przedniej szyby: co najmniej 90 x 25 cm

— w klasach do 1000 cm3, i nie mniejsze niż 100 X 25cm — w klasach ponad 1000 cm3 ; wysokość górnej krawędzi przedniej szyby od najniższego punktu przedniego siedzenia eo najmniej 80 cm; [hasła pokrewne: wynajem samochodów warszawa, brama garażowa, przewozy autokarowe warszawa ]

— drzwi boczne — co najmniej jedne z każdej strony (pojazdy do 500 cm3 mogą być wyposażone w jedne drzwi), pozwalające na załadowanie przedmiotu o wymiarach 50 X 30 cm; wymiary szyb bocznych co najmniej 40 x 25 cm; wymiary tylnej szyby: co najmniej 50 x 10 cm;

— wycieraczki obowiązkowe ;

— prześwit podwozia co najmniej 120 mm (musi pozwalać na przejechanie przez przedmiot o szerokości 80 cm i wysokości 12 cm); wymiary bagażnika: co najmniej 65 x 40 x 25 cm; — promień zawracania pojazdu — nie większy niż 13,5 m; — obowiązkowe wyposażenie — rozrusznik, lusterko wsteczne, sprawnie działający tłumik wydechu, co najmniej jedno zapasowe koło, umieszczone na zewnątrz nadwozia w sposób zapewniający swobodne otwieranie drzwi; — pojemność zbiornika paliwa, zależnie od całkowitej pojemności skokowej silnika: do cm3— co najmniej 60 litrów, 1001 . . . 1600 cm3 — co najmniej 80 litrów, 1601 . . . 2000 cm3 — co najmniej 100 litrów, 2001 … 3000 cm3 — co najmniej 120 litrów, ponad 3001 cm3 — co najmniej 140 litrów;

— ogumienie : bez ograniczeń, jednak o identycznej Średnicy na wszystkich kolach.

Samochody wyścigowe dopuszczone do międzynarodowych wyścigów samochodowych muszą spełniać następujące warunki:

— formuła Grand Prix — obowiązująca Od 1 stycznia 1061 roku; ograniczenia: całkowita pojemność skokowa silnika cylindrów, zachowując niezmieniony skok tłoków ; niedozwolone jest jednak stosowanie silników z wałami rozrządu w głowicy, zmienianie zarysu krzywek walka rozrządu, zmienianie liczby łożysk głównych wału korbowego; ponadto nie wolno również stosować samoblokujących mechanizmów różnicowych.

— formuła 2 (obowiązuje od l. stycznia 1964) — pojemność skokowa silnika co najwyżej 1000 cm3, liczba cylindrów dowolna; ciężar własny samochodu co najwyżej 420 kG.

Artykul dodany przez redakcje dnia: Październik 11th 2016
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)