Modyfikacje i ulepszenia

Podczas omawianych prób bada się jednocześnie przydatność całego sprzętu silnika i w razie potrzeby wprowadza odpowiednie modyfikacje i ulepszenia, Szczegółowe badania i próby powtarzane wycinkowo po każdej przeróbce trwają tak długo, jak długo właściwości eksploatacyjne nowego silnika nie zostaną uznane za zadowalające i zgodne z założeniami. [podobne: serwis jeep warszawa, nauka jazdy Lublin, elektronika pojazdowa ]
Podczas tych badań konstruktorzy z sekcji silnikowej mają wiele pracy. Trzeba bowiem poprawiać krzywki wału rozrządu, zmieniać ukształtowanie kanałów ssących i wydechowych, warunki krążenia wody chłodzącej, a czasem nawet przekonstruować gruntownie całą jakąś część lub podzespół. Po ukończeniu wstępnych badań seria ulepszonych już prototypów poddana zostaje badaniom wytrzymałościowym. Np. przez tysiąc godzin prototyp pracuje z maksymalną prędkością biegu, co odpowiada przebiegowi samochodu 120 000 km z maksymalną szybkością jazdy. Jednocześnie inny prototyp pracuje w tym samym okresie z maksymalnym momentem obrotowym, co odpowiada pokonywaniu przez samochód największego wzniesienia na przebiegu 40000 km.
Podczas prób wytrzymałościowych nieprzerwanie kontroluje się prawidłowość pracy silników i w regularnych odstepach czasu zdejmuje się charakterystyki, określa zużycie paliwa i oleju, sprawdza rozkłady temperatur i dokonuje wielu innych pomiarów, zgodnie z programem badań. Konstruktorów interesuje obecnie, jak długo nowy silnik zachowa korzystną początkową charakterystykę. Rzadko się zdarza, aby próby wytrzymałościowe przebiegały bez żadnych zakłóceń, jak np. za tarcie tłoka, urwanie się grzyb ka zaworu lub wytopienie panewki.
Uszkodzoną cześć poddaje się natychmiast szczegółowym badaniom, aby wykryć przyczyny usterki. Jeśli okaże się, że powodem była jedynie wada materiału lub obróbki cieplno-chemicznej, wówczas uszkodzoną część po prostu wymienia się na zapasową i próby znów biegną dalej, zgodnie z planem. Gorzej jest jeżeli dopiero teraz ujawni się błąd w konstrukcji lub obliczeniu. Wtedy bowiem trzeba przerwać badania do chwili wykonania przez prototypownie niezbędnych przeróbek.
Według podobnych zasad poddawane są próbom wszystkie podstawowe zespoły napędowe i podwozia nowego samochodu. Na specjalnych stoiskach bada sie pod różnymi obciążeniami i rozmaitymi prędkościami obrotowymi skrzynki biegów, przy czym odpowiednie automaty zmieniają co chwila przełożenia.
Badanie mechanizmów hamulcowych polega na wielokrotnie powtarzanych próbach hamowania, np. przy użyciu specjalnych kół zamachowych, zwykle o momencie bezwładności odpowiadającym jednej czwartej ciężaru samochodu, tj. tyle, ile w rzeczywistości przypadnie na jedno koło jezdne. W innych urządzeniach sprężyste elementy zawieszenia (resory; sprężyny śrubowe, drążki skrętne itp.) są odkształcane i zwalniane miliony razy, aż do zniszczenia. Inne zespoły, jak chłodnica, zbiornik paliwa, tłumik, siedzenia są poddawane próbom wytrzymałościowym, polegającym na określaniu odporności na drgania i wstrząsy, z reguły przewyższające swą gwałtownością podobne zmienne obciążenia podczas jazdy po najgorszych wybojach. Badaniom poddawane są nawet takie urządzenia lub akcesoria, jak wycieraczki, które pracują bez przerwy całe tygodnie na szybach zlewanych błotnista cieczą, lub światła kierunkowskazów błyskowych, migoczące bez przerwy przez setki godzin.
Próby drogowe prototypu. Jeszcze zanim badania zespołów zostaną całkowicie zakończone, czyli jeszcze przed skontrolowaniem niezawodności działania wszystkich zespołów nowego samochodu rozpoczyna się najciekawsza część badań próby drogowe. Zwykle pierwszą taka próbę wykonuje w największej tajemnicy główny konstruktor natychmiast po złożeniu pierwszej sztuki prototypowej.

Artykul dodany przez redakcje dnia: Październik 12th 2016
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)