Normalizacja w budowie samochodów

Możliwie jak najdalej posunięta normalizacja elementów, części, a nawet i całych zespołów jest pożądana, zarówno ze względów produkcyjnych, jak i z uwagi na zamienność części. Normalizacja znacznie ułatwia organizację i upraszcza technologię produkcji dzięki unifikacji narzędzi, przyrządów i maszyn produkcyjnych oraz ujednoliceniu asortymentu stosowanych materiałów i wymiarów.
Przez wprowadzenie elementów znormalizowanych uzyskuje się możliwość stosowania identycznych elementów w wielu różnych zespołach lub mechanizmach, co pozwala na rozwiniecie stosunkowo niezależnej masowej produkcji części znormalizowanych, a w konsekwencji — na poważne obniżenie kosztów wykonania. Części znormalizowane są z reguly ogólnie dostępne, łatwe do nabycia i tanie.
Budowa jakiegokolwiek urządzenia Czy mechanizmu jest dzięki normalizacji znacznie ułatwiona. Upraszczają się znacznie czynności podczas projektowania oraz procesy wykonawcze, dzięki stosowaniu elementów gotowych. Normalizacją objęte są przede wszystkim typowe rozwiązania stosowane w częściach maszyn, jak: połączenia wpustowe, sworzniowe, kołkowe, gwintowe; części typowe, jak: łożyska toczne, elementy sprężyste itp. [hasła pokrewne: Serwis VW Wrocław, volkswagen serwis Poznań, serwis volkswagen wrocław ]
Ponadto znormalizowano części o zastosowaniu wyłącznie w budowie samochodów. Do nich zaliczyć można: ogumienie, elementy urządzeń i instalacji elektrycznej samochodowej, koła kierownicze, pedały, okładziny cierne itp. Znormalizowano również zasadnicze wymiary wnętrza samochodu, siedzeń kierowcy i pasażerów, rozmieszczenie mechanizmów sterowania. W krajach o rozwiniętym przemyśle samochodowym normalizacji podlegają całe zespoły, np. sprzęgła, skrzynki przekładniowe, układy hydrauliczne, mechanizmy hamulcowe i inne.
Normalizacja zespołów pozwala na organizowanie specjalnych wytwórni, których program produkcji nastawiony jest wyłącznie na określony zespól samochodu, np. skrzynki biegów, sprzęgła itp. Tak dalece rozwinięta normalizacja zapewnia przede wszystkim wysoką jakość wyrobów (uzyskaną przez specjalizacje produkcji), niski koszt wytwarzania (będący skutkiem masowości produkcji) oraz ułatwia przygotowanie produkcji nowych odmian i modeli pojazdów, ponieważ podczas projektowania ich korzysta się z możliwości zastosowania gotowych zespołów, produkowanych na ogól w dużym asortymencie.
Normalizacja części wybitnie upraszcza przy tym gospodarkę magazynową pozwalając na zredukowanie do minimum liczby i normatywów zapasu składowanych części.

Artykul dodany przez redakcje dnia: Październik 12th 2016
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)