Pierwszy międzynarodowy wyścig samochodów

Pierwszy międzynarodowy wyścig samochodów na trasie zamkniętej, pod nazwą „Grand Prix de A. C. de F.” (o Wielką Nagrodę Automobilklubu Francji), zorganizowano w roku 1906. Podobne wyścigi były organizowane później również i w innych krajach lub miastach (np. w Italii, Tripolis — 1925 r., w Wielkiej Brytanii — 1926 r., w Niemczech — 1926 r., następnie w Holandii, Argentynie, Monako, Szwajcarii, USA, Portugalii, a nawet w Polsce w okresie międzywojennym Grand Prix Lwowa). Wyścigi takie odbywały się przeważnie na odpowiednio przystosowanych torach.

Jeśli chodzi o wyścigi Grand Prix, to warto wspomnieć, że w okresie międzywojennym Małopolski Klub Automobilowy organizował w latach 1930 . . . 1933 corocznie uyścigi pod nazwą Grand Prix Lwowa, z udziałem zawodników zagranicznych. Jednak ze względu na duże koszty wspomniane imprezy odbyły się jedynie czterokrotnie. [patrz też: przekładnie zębate, wózki transportowe, wypożyczalnia samochodów Warszawa ]

Obok tradycyjnie rozgrywanych wyścigów na różnych trasach w Europie i Ameryce Północnej, już stosunkowo wcześnie odbywały się rozmaite inne głośne imprezy samochodowe, które niejednokrotnie poruszały cały świat.

Dziennik paryski „Le Matin” w 1907 roku zorganizował wielki wyścig na trasie Pekin—Paryż (Około 16 tys. km), do którego najpierw zgłoszono 25 samochodów, ale na trasę wyjechało tylko pięć (do Pekinu samochody dostarczono morzem). Byli to: włoski książe Scipio Borghese na samochodzie ITALA, Francuzi Cormiere i Neuville na dwóch De DION-BO-Scipio Rorphege (wyŔcig Pekin—Paryż) UTON, Francuz Godard na SPY KER oraz Pons na trzykołowym CONTAL. Zwycięzcą wyścigu (jadącym trasą przez Kowno, Królewiec i Berlin, pozostali przejeżdżali przez Warszawę) został Scypio Borghese na ITALA, który przebył całą trasę przez 60 dni (44 dni jazdy i 16 dni odpoczynku — w okresie Od 10 czerwca do 10 sierpnia: z Pekinu przez pustynie Gobi, Urga — dzisiejszy Ułan-Bator — trasą kolei transsyberyjskiej, Kiachta, Irkuck, Tomsk, Moskwa, Kowno, Krolewiec, Berlin, Paryż) zużywając w tym czasie 14 sztuk opon oraz benzyny za około 10 tysięcy rubli. Następne trzy załogi (Pons wycofał się wkrótce po rozpoczęciu wyścigu) przybyły na metę w 21 dni za zwycięzcą.

Duże zainteresowanie świata wspomnianą imprezą sprawiło, że już w roku następnym trzy dzienniki, a mianowicie Le Matin”, New York Times” i „Berliner Zeitung” zorganizowaly pierwszy i jedyny — jak dotychczas — wyścig samochodowy dokoła świata. Do wyścigu zgłoszono 13 samochodów. Jednak w dniu 12 lutego 1908 roku z New York wystartowało tylko sześć pojazdów: trzy francuskie — DE DION-BOUTON (30 KM), MOTOBLOC (30 KM) i SIZAIRE-NAUDIN (12 KM), amerykański THOMAS (60 KM), włoski ZUST (40 KM) oraz niemiecki — PROTOS (30. . .35 KM).

Artykul dodany przez redakcje dnia: Październik 11th 2016
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)