Podział pojazdów mechanicznych z uwagi na konstrukcję

Liczba kół pojazdu i ich wzajemne ustawienie wpływa na tzw. — liczbę „śladów” pojazdu, przy czym rozróżnia się: — pojazdy jednośladowe, dwukołowe z kołami, które podczas jazdy po torze prostoliniowym obracając się w jednej płaszczyźnie toczą się po wspólnym torze, zostawiając jeden wspólny ślad (np. motocykle, skutery, motorowery i rowery), — pojazdy wielośladowe z kołami, które podczas jazdy po torze prostoliniowym obracają sie w różnych płaszczyznach równoległych do siebie i zostawiają dwa lub więcej śladów (np. wszystkie samochody, przyczepy, trójkołowce itp.). Liczba osi pojazdu kołowego zależy Od dopuszczalnego jednostkowego nacisku kół jezdnych na podłoże, a więc od ciężaru i rodzaju nawierzchni. Zależnie Od liczby osi rozróznia się:
pojazdy jednoosiowe — stosowane rzadko i pracujące z reguły w zespole z innym pojazdem (np. przyczepy jednoosiowe) lub obsługiwane przez kierowcę prowadzącego pojazd (np. ciągniki ogrodowe), [przypisy: serwis fiat warszawa, serwis Fiat, serwis volkswagen warszawa ]
— pojazdy wieloosiowe, większość samochodów buduje się jako dwuosiowe, a pojazd o dużej ładowności ma trzy, cztery lub większą liczbę osi.
Ze względu na dopuszczalną nośność ogumienia, w pojazdach jednośladowych stosuje się osie jednokołowe, a w pojazdach wielośladowych każdą wyposaża się w co najmniej dwa koła jezdne. W pojazdach ciężkich często spotyka się Większą liczbę kół na tej samej osi (np. samochody ciężarowe średnie i ciężkie przeważnie mają cztery koła tylnego mostu napędowego, z reguły dwie pary kół bliźniaczych, przyczepy niskopokładowe mają 6, 8 i więcej kół na każdej osi). Ze względu na położenie tzw. zespołu napędowego (obejmującego silnik, sprzęgło, skrzynkę biegów połączone w jedną całość) w odniesieniu do kół pędnych, rozróżnia się pojazdy:
— o napędzie tylnym (na kola tylne) i przednim zespole napędowym (z przodu samochodu); rozwiązanie spotykane najczęściej i reprezentujące niejako układ klasyczny, o napędzie tylnym i tylnym zespole napędowym (w tylnej części samochodu),
o napędzie przednim (na koła przednie) I przednim zespole napędowym, umieszczonym z przodu samochodu.
Pojazd o napędzie tylnym i tylnym zespole napędowym lub o napędzie przednim i przednim zespole napędowym ma Zwykle zespolony układ napędowy — silnik, skrzynka biegów, przekładnia główna i mechanizm różnicowy zblokowane są w jedną całość konstrukcyjną. Ponadto w pojeździe o napędzie na wszystkie koła (przednie i tylne) w skład mechanizmów napędowych wchodzi jeszcze dodatkowo skrzynka rozdzielcza, przekazująca napęd do poszczególnych osi pojazdu i umożliwiająca okresowe wyłączenie napędu niektórych kół (np. przednich).

Artykul dodany przez redakcje dnia: Październik 12th 2016
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)