Podział pojazdów mechanicznych z uwagi na system napędu

Pojazd mechaniczny porusza się kosztem przemiany w energię mechaniczną jakiejś innej postaci energii (doprowadzonej z zewnątrz lub zmagazynowanej w pojeździe). Przemiany postaci energii odbywają się w silniku wykonującym prace użyteczną, polegającą na przemieszczaniu pojazdu.
Ze względu na rodzaj i typ silnika rozróżnia się następujące rodzaje pojazdów:
— o napędzie spalinowym, wyposażone w silniki spalinowe, z reguły tłokowe lub niekiedy turbospalinowe,
— o napędzie elektrycznym, wyposażone w silniki elektryczne; z uwagi na sposób dostarczania energii elektrycznej do silnika rozróżnia się — pojazdy akumulatorowe (zaopatrzone w baterie akumulatorów) na ogół o niewielkim zasięgu (głównie pojazdy dostawcze i transportu wewnętrznego) oraz pojazdy sieciowe, pobierające prąd z sieci rozmieszczonej nad droga (np trolejbus) lub zasilane za pośrednictwem kabla (np. elektryczne ciągniki rolnicze), [przypisy: niszczarki HSM, wynajem aut warszawa, wózki widłowe ]
o napędzie parowym, rzadko spotykane pojazdy wyposażone w instalacje do wytwarzania pary i tłokowe lub wirnikowe maszyny parowe — przeważnie ciężarowe, rzadziej osobowe, o napędzie bezwładnościowym (inercyjnym), bardzo rzadko spotykane pojazdy wyposażone w silniki bezwładnościowe, pobierające energię podczas postoju pojazdu, np. autobusy OERLIKON z ciężkimi kołami zamachowymi, rozpędzanymi podczas postojów na przystankach.

Przeznaczenie pojazdu mechanicznego i wynikające z tego wymagane jego charakterystyczne właściwości wpływają w decydujący sposób na jego budowę, tj. na określony układ konstrukcyjny i techniczne własności zespołów, mechanizmów składowych i instalacji.
Ze względu na dopuszczalny ciężar całkowity pojazdu, rodzaj podłoża, po którym pojazd może się poruszać, oraz wykonanie mechanizmów jezdnych, rozróżnia się:
— pojazdy kołowe, przystosowane w zasadzie tylko do poruszania się po drogach o nawierzchni utwardzonej, koła jezdne toczą się po nawierzchni drogi ; odpowiednio do liczby kół rozróżnia się pojazdy: dwukołowe, o jednym tylko kole pędnym, trójkołowe, o jednym lub dwóch kołach pędnych, czterokołowe o dwóch (przednich lub tylnych) kołach pędnych lub o napędzie na wszystkie kola oraz wielokolowe, o napędzie na kilka par kół lub wszystkie kola, pojazdy gąsienicowe, przystosowane do poruszania sie po bezdrożach i zaopatrzone w mechanizmy gąsienicowe (zamknięte łańcuchy, złożone ze stalowych ogniw, połączonych ze sobą przegubowo),
pojazdy półgąsienicowe, obok gąsienic mają dodatkowo kola jezdne (zwykle przednie koła kierujące), które stykają się bezpośrednio z nawierzchnią drogi,
pojazdy kołowo-gąsienicowe zaopatrzone w koła i gąsienice (zakładane często na kola) ; zależnie od potrzeby pojazd porusza sig na gąsienicach lub na kołach.

Artykul dodany przez redakcje dnia: Październik 12th 2016
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)