Układ konstrukcyjny nadwozia pojazdu samochodowego

Komentowanie nie jest możliwe

Własności ruchowe (trakcyjne) samochodu Obok innych parametrów (całkowity ciężar pojazdu, przełożenie mechanizmów napędowych, wielkość 1 kształt nadwozia, wielkość kół jezdnych itp.) zależą głównie od silnika, jego rodzaju i charakterystyki. Własności silnika (moc, szybkobieżność, zużycie paliwa) wpływają bowiem nie tylko bezpośrednio na ciężar i wymiary samego silnika, ale jednocześnie i na sterującym jest pedał przyspieszenia, przy czym brak zupełnie pedału Sprzęgła i dźwigni zmiany biegów,
— udoskonalanie zawieszenia przez stosowanie powietrznych elementów sprężystych, elementów powietrzno-hydraulicznych, zapewniających zwykle automatyczną stabilizację położenia nadwozia pojazdu, regulacje prześwitów itd. ; tzw. pneumatyczne układy zawieszenia rozpowszechniają się obecnie nie tylko w autobusach i samochodach ciężarowych, ale również w samochodach osobowych; układ taki składa sie ze sprężarki napędzanej przez silnik, zbiornika sprężonego powietrza oraz czterech powietrznych elementów sprężystych połączonych ze zbiornikiem za pośrednictwem przewodów i zaworów, utrzymujących odpowiednie położenie nadwozia samochodu,
— zmniejszenie wysiłku kierowcy przez stosowanie siłowników i urządzeń wspomagających (tzw. serwo) urządzenia wspomagające są obecnie powszechnie stosowane w układach hamulcowych i kierowniczych dużych pojazdów ciężarowych i osobowych, zwłaszcza luksusowych; coraz częściej spotyka się takie urządzenia również i w tanich samochodach seryjnych, [hasła pokrewne: transport osobowy, hak holowniczy, częsci samochodowe ]
— zwiększenie bezpieczeństwa jazdy przez zwiększenie trwałości i niezawodności działania układów kierowniczych, elementów zawieszenia, ogumienia i kół, układów hamulcowych itp. ; szybko rozpowszechniają się m. in. rozmaite urządzenia zapobiegające blokowaniu kół podczas hamowania, umożliwiające hamowanie niektórych kół w razie usterki układu uruchamiającego mechanizmy hamulcowe oraz inne urządzenia specjalne.
Wykonanie nadwozia, przystosowane odpowiednio do przeznaczenia, decyduje o sylwetce pojazdu oraz wpływa w znacznym stopniu na bezpieczeństwo ruchu i na własności ruchowe samochodu. Od nadwozia samochodu powszechnie wymaga się maksimum komfortu jazdy lub zabezpieczenia ładunku, zwłaszcza podczas długich przejazdów, a ponadto estetycznego wyglądu,
Zwykle konieczne jest takie ukształtowanie nadwozia, aby opory powietrza były jak najmniejsze. Z reguły dąży się, aby nadwozie miało wytrzymałą i lekką budowę, odporną na drgania i wstrząsy występujące podczas jazdy oraz zabezpieczającą w miare możności pasażerów lub ładunek przed skutkami wypadku drogowego.
Ogólny układ konstrukcyjny nadwozia wynika z przeznaczenia pojazdu. Wyodrębnić można cztery zasadnicze rodzaje nadwozi: samochodów osobowych, autobusów, samochodów ciężarowych oraz samochodów specjalnych.

Artykul dodany przez redakcje dnia: Październik 12th 2016
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Zawieszenie

Komentowanie nie jest możliwe

Samochód terenowy z uwagi na trudne warunki ruchu (strome wzniesienie, duże opory toczenia wymaga z reguły napędu na wszystkie koła, co pozwala wykorzystywać do maksimum przyczepność opon do podłoża. Z tego względu w samochodzie terenowym klasyczny układ napędowy wyposaża się w dodatkową skrzynkę rozdzielczą umożliwiającą okresowe przekazywanie napędu na koła przednie. Ponadto w wersji terenowej samochodu w porównaniu z wersją drogową wprowadza się rozmaite dalsze modyfikacje, wynikające przede wszystkim z maksymalną szybkość jazdy, zrywność samochodu, czyli zdolność do przyspieszania ruchu, oraz ekonomię eksploatacji.
Rozwój konstrukcyjny podwozi. Dążąc do ułatwienia prowadzenia pojazdu, zwiększenia komfortu i bezpieczeństwa jazdy oraz uatrakcyjnienia budowanych modeli, wytwórnie coraz szerzej wprowadzają obecnie nowe oryginalne rozwiązania poszczególnych mechanizmów i zespołów, podnosząc zarówno walory techniczne, jak i upraszczając czynności wykonywane przez kierowcę.
Udoskonalenia tego rodzaju idą w następujących różnych kierunkach : [hasła pokrewne: transport osobowy, hak holowniczy, częsci samochodowe ]
— automatyzacja napędu (obsługi sprzęgła i zmiany biegów) przez zastosowanie urządzeń hydraulicznych, elektromagnetycznych, elektro-pneumatycznych i mechanicznych. Jednym z bardziej oryginalnych przykładów rozwiązań cześciowo zblokowanego i zautomatyzowanego układu napędowego jest bezstopniowa pasowa skrzynka przekładniowa VARIOMATIC zastosowana w osobowym samochodzie system zawieszenia kół jezdnych. Spotyka sie dwa zasadnicze układy :
— zawieszenie zależne, na osiach sztywnych: każda para kół jest osadzona na wspólnej osi, podpierającej pojazd za pośrednictwem elementów sprężystych; system taki obarczony licznymi wadami, ze względu na prostotę i niski koszt wykonania. jest stosowany jeszcze szeroko w samochodach ciężarowych,
— zawieszenie niezależne; każde koło jezdne związane jest z ramą lub nadwoziem za pomocą oddzielnego układu zawieszenia.
Główną zaletą zawieszenia niezależnego jest znaczne polepszenie komfortu jazdy. Ponadto niezależne zawieszenie kół jezdnych polepsza zwykle stateczność ruchu samochodu, a zatem i zwiększa bezpieczeństwo jazdy. Zawieszenie niezależne umożliwia stosowanie najrozmaitszych elementów sprężystych w dowolnych układach (resor piórowy, sprężyna śrubowa, drążek skrętny, elementy gumowe itp.), co wybitnie ułatwia uzyskiwanie wymaganych własności podwozia i obniżanie środka ciężkości samochodu. Z tych względów pomimo konieczności stosowania trudnych do wykonania i kosztownych części, niezależne zawieszenia powszechnie są stosowane w samochodach osobowych.

Artykul dodany przez redakcje dnia: Październik 12th 2016
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)