Rekordy absolutne

Komentowanie nie jest możliwe

Należy podkreślić, że przez dość długi okres czasu najszybsze były na przemian pojazdy parowe lub pojazdy elektryczne. Pierwsze rekordy na samochodach z silnikami spalinowymi zdobyli Rolls i Vanderbilt w 1902 roku. Po ostatnim rekordzie pojazdu parowego STANLEY z 1906 roku samochody z silnikami spalinowymi obejmują już zdecydowane prowadzenie i utrzymują prymat aż do dnia dzisiejszego.

Rekordy absolutne, ustanowione według wymagań FIA, ze startu lotnego na trasie jednego kilometra (średnie wyniki rezultatów jazdy w przeciwnych kierunkach) figurują w zestawieniu dopiero po roku 1910. [więcej w: Hydraulika siłowa, podesty ruchome, zabudowy samochodowe ]

Należy zwrócić przede wszystkim uwagę na to, że wszystkie dane odnośnie szybkości osiąganych do roku 1910 są raczej wartościami „szacunkowymi”, podawanymi często przez samych konstruktorów, kierowców lub obserwatorów. Wyniki te uzyskiwano przy tym w mniej lub więcej sprzyjających warunkach drogowych i atmosferycznych. Dopiero od roku 1910 ustalono w przepisach FIA dokładne zasady ustanawiania absolutnych rekordów szybkości ze startu lotnego na dystansie 1 km — przy czym zatwierdzany jest średni wynik, uzyskany podczas jazdy w dwóch przeciwnych kierunkach, w okresie jednej godziny czasu, co eliminuje wpływ wzniesień i wiatru. Przepisy FIA zastrzegają również, że spadek terenu na mierzonym odcinku trasy nie powinien przekraczać 1%.

Jak istotne są te postanowienia świadczy np. historia zdobycia ostatniego rekordu Johna Cobba na wyschniętym jeziorze Salt Lake:

— szybkość w kierunku południowym 620,510 km/godz,

— szybkość w kierunku północnym 648,652 km/godz,

— średnia szybkość obu przejazdów i zatwierdzony rekord świata 634,581 km/godz.

Rekord Cobba zapewne przejdzie już niedługo do historii. Coraz więcej słyszy się bowiem ostatnio o rozmaitych kandydatach na absolutnych rekordzistów, jak: Athol Graham z Salt Lake City (pojazd własnej konstrukcji z tłokowym silnikiem lotniczym), Artur Arfons (GREEN MONSTER z silnikiem odrzutowym), dr Nathan Ostich (FLYING CA DUCE US z silnikiem odrzutowym), Donald Campbell (BLUEBIRD 2 z silnikiem odrzutowym), Mickey Thompson (CHALLENGER 1 0 czterech silnikach PONTIAC V8), craig Breedłove (SPIRIT Of AMERICA z silnikiem odrzutowym) i inni.

Artykul dodany przez redakcje dnia: Październik 11th 2016
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Światowe rekordy samochodowe

Komentowanie nie jest możliwe

Od zarania swych dziejów człowiek dążył do możliwie szybkiego pokonywania przestrzeni najpierw lądem i wodą, a ostatnio również i w powietrzu. Już w bardzo dawnych czasach ludzie umieli z imponującą szybkością przenosić się z miejsca na miejsce. W wielu przypadkach historycznie stwierdzone wyczyny dziś nawet uznać trzeba za co najmniej niezwykłe. [więcej w: Hydraulika siłowa, podesty ruchome, zabudowy samochodowe ]

Na przykład po słynnej bitwie pod Maratonem w 490 roku p. n. e. „hemerodrom” (zawodowy biegacz, goniec) nazwiskiem Feidippidos zaniósł „na własnych nogach” wiadomości do odległej 0 213 km Sparty w ciągu dwóch dni. W tym samym mniej więcej okresie (V wiek p. n. e.) królewscy posłowie z Persji przemierzają konno trasy z szybkościa dochodzącą do 420 km na dobę, zmieniając rozstawione konie co 30 km jazdy. O umiejętności przebywania znacznych odległości może również świadczyć fakt, że np. trasę Sardes=Ekbatana (2528 km) posłowie królewscy przebywali w ciągu tygodnia.

Później nieco, bo za czasów cesarza Augusta (44.. .27 r. p.n.e.) powstają w państwach rzymskich linie komunikacyjne obsługiwane przez ciężkie wozy konne, którymi np. można było odbyć podróż z Rzymu do Małej Az,ji w przeciągu 20 dni (średnia dzienna około 84 km w ciągu około 10 godzin jazdy).

Kurierzy Karola Wielkiego w IX wieku n. e. i Dżingischana w X r II w. przejeżdżali średnio około 400 km dziennie. Do rekordów organizacji królewskich kurierów pieszych można również zaliczyć sztafety szybkobiegaczy w Państwie Inków (wiek XVI), którzy w Ciągu 20 dni przenosili drobne ładunki na trasie około 5000 km, biegnąc częściowo poprzez wysokie góry (stacje kurierów znajdowały się co każde 3 . . . 10 km, a wzdłuż całej drogi płynął strumyk wody orzeźwiającej).

Jednym z charakterystycznych rekordów szybkości zaprzęgów konnych był powrót Napoleona spod Moskwy. Otóż w dniu 5 grudnia 1912 roku wsiadł on do sani w Tilsisie w Smorgonii, a już 18 grudnia znalazł się w Paryżu, przebywając odległość 2100 km w przeciągu 13 dni (średnio około 160 km dziennie).
Do czasu wynalezienia i udoskonalenia pojazdów mechanicznych nie można było jednak zwiększyć szybkości pokonywania przestrzeni — z uwagi na ograniczoną sprawność zarówno mięśni ludzkich, jak i zwierząt pociągowych. Nowa era w historii ruchu pojazdów kołowych rozpoczęła się w roku 1769, kiedy kapitan artylerii wojsk francuskich Mikołaj Józef Cegnot rozwinął na zbudowanym przez siebie parowym Ciągniku artyleryjskim „zawrotną” szybkość 3,5 km/godz. Wkrótce potem udoskonalił on swój pojazd i osiągnąl na nim szybkość tylko 7,5 km/godz, choć przewidywał 12 km/godz. Rekord ten utrzymał się dość długo, do roku 1801, kiedy Richard Trevithick na zbudowanym przez siebie trzykołowym pojeździe parowym, w towarzystwie siedmiu pasażerów, na ulicach Camborn (Anglia) rozwinął szybkość 8. . .10 km/godz.

Artykul dodany przez redakcje dnia: Październik 11th 2016
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)