Okres międzywojenny

Komentowanie nie jest możliwe

Pierwsze próby produkcji części zamiennych i naprawy samochodów podjęły na szerszą skale Centralne Warsztaty Samochodowe (CXVS) w 1921 r., włączone później do Państwowych Zakładów Inżynierii (PZl.), Jednocześnie biuro konstrukcyjne CWS opracowało wiele własnych projektów i prototypów, niestety bez widoków przystąpienia do ich seryjnej produkcji.

Pierwszy polski pojazd samochodowy zaprojektował inż. T. Tański. Był to samochód osobowy (typ T-l), którego prototyp został zbudowany w 1926 r. Samochód ten ważył 1150 kG, miał czterosuwowy, czterocylindrowy silnik o mocy 61 KM. Click here to read more.. »

Artykul dodany przez redakcje dnia: Lipiec 23rd 2019
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Bezpieczeństwo jazdy

Komentowanie nie jest możliwe

Narzuca to dwa dodatkowe założenia :
— samochód powinien być możliwie bezpieczny dla otoczenia, a zwlaszcza nie powinien mieć wystających części i ozdób, które moglyby powodować dodatkowe obrażenia u ofiar ewentualnego wypadku drogowego,
— samochód powinien zapewniać maksimum bezpieczeństwa kierowcy i pasażera.

Prace naukowo-doświadczalne w tej dziedzinie przyniosły wiele istotnych osiągnięć, z których najważniejsze to udoskonalenie pasów bezpieczeństwa oraz kształtowanie z punktu widzenia bezpieczeństwa elementów wnętrza nadwozia, jak: deska rozdzielczaą (miękkie obramowanie, brak wystających twardych rączek dźwigienek), kierownica. [usterka, osłony i inne, [podobne: krotoski cichy szczecin, mleasing otomoto, salon skody wrocław ]
Przewidywany postęp techniczny. Już podczas opracowywania założeń konstruktor powinien zdawać sobie sprawę, w jakich dziedzinach konstrukcji i technologii oraz w jakim zakresie postęp techniczny przynieść zmiany w ciągu najbliższych kilku lub kilkunastu lat.

Przygotowanie dokumentacji
Projekt Wstępny. Po ostatecznym ustaleniu założeń i zatwierdzeniu przez dyrekcję fabryki, rozpoczyna się wlaściwa praca twórcza – po analizie następuje synteza. Poszczególne działy biura konstrukcyjnego przystępują do rozwiązania zadania sformułowanego w założeniach. Click here to read more.. »

Artykul dodany przez redakcje dnia: Lipiec 18th 2019
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Estetyka wyglądu

Komentowanie nie jest możliwe

Click here to read more.. »

Artykul dodany przez redakcje dnia: Lipiec 18th 2019
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Wygoda jazdy

Komentowanie nie jest możliwe

Pojecie komfortu jest trudniejsze do ujęcia cyframi niż pojecie łatwości prowadzenia. Poglądy użytkowników są mocno subiektywne i podlegają ciągłej ewolucji. O wygodzie jazdy decyduje zwykle:
— łatwość dostępu do wszystkich siedzeń ; ważna zwłaszcza dla osób starszych ; najłatwiej zapewnia sie przez zaprojektowanie nadwozia jako czterodrzwiowego; rozwiązanie takie przyjmuje sie coraz powszechniej mimo nieco wyższego kosztu i bardziej złożonej technologii w porównaniu z nadwoziem dwudrzwiowym,
— przestronność wnętrza zapewnia się przez odpowiedni dobór charakterystycznych wymiarów ; powiększanie ich ogranicza jednak konieczność kompromisu między wygodą pasażerów i kierowcy a ciężarem wozu, jego opływowością itp. ; istotne znaczenie ma również pojemność bagażnika, zwłaszcza gdy chodzi o pojazdy turystyczne, miękkość zawieszenia, jeden z najważniejszych warunków komfortu jazdy, jest dziś zagadnieniem całkowicie opanowanym konstrukcyjnie ; praktyczne realizowanie wymaganej miękkości zawieszenia nie nastręcza trudności. Inne czynniki decydujące o wygodzie jazdy, jak miękkość siedzeń, przewietrzanie lub klimatyzacja wnętrza, ochrona przed nasłonecznieniem itp. Click here to read more.. »

Artykul dodany przez redakcje dnia: Lipiec 18th 2019
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Zrywność

Komentowanie nie jest możliwe

Właśnie ze względu na zrywność konstruktor woli oczywiście wybrać górną granicę pojemności skokowej silnika dopuszczona przez dyrekcje, ponieważ zapewnia mu ona uzyskanie możliwie dużego momentu obrotowego w zakresie niskich prędkości biegu silnika, a ponadto dąży do utrzymania możliwie małego ciężaru całkowitego pojazdu. Dużą szybkość jazdy kosztem małej mocy silnika uzyskać można ograniczając do minimum opór aerodynamiczny samochodu. Konstruktor ogranicza jednocześnie maksymalną prędkość biegu silnika (zwykle do około 5000 Obr/min), aby nie komplikować nadmiernie budowy, zapewnić dostateczną trwałość (przebieg międzynaprawczy co najmniej 100 000 km) i cichobieżność silnika.
Istotne zalety samochodu, gdy chodzi o łatwe i bezpieczne prowadzenie, to utrzymywanie przez pojazd kierunku ruchu po prostej i na krzywiźnie, precyzyjne zakręcanie i progresywne hamowanie. Dobre trzymanie Się drogi przez samochód zależy od wielu czynników, jak: rozkład obciążeń poszczególnych kół, położenie środka ciężkości, stosunek rozstawu osi do rozstawu kół i inne. Jednym z najważniejszych czynników jest sposób napędu, przy czym napęd przedni jest dziś znowu przez niektórych konstruktorów uważany za korzystniejszy niż tylny, choć może nie w tym stopniu, co przed dwudziestu laty. Click here to read more.. »

Artykul dodany przez redakcje dnia: Lipiec 18th 2019
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Modyfikacje i ulepszenia

Komentowanie nie jest możliwe

Podczas omawianych prób bada się jednocześnie przydatność całego sprzętu silnika i w razie potrzeby wprowadza odpowiednie modyfikacje i ulepszenia, Szczegółowe badania i próby powtarzane wycinkowo po każdej przeróbce trwają tak długo, jak długo właściwości eksploatacyjne nowego silnika nie zostaną uznane za zadowalające i zgodne z założeniami. [podobne: krotoski cichy szczecin, mleasing otomoto, salon skody wrocław ]
Podczas tych badań konstruktorzy z sekcji silnikowej mają wiele pracy. Trzeba bowiem poprawiać krzywki wału rozrządu, zmieniać ukształtowanie kanałów ssących i wydechowych, warunki krążenia wody chłodzącej, a czasem nawet przekonstruować gruntownie całą jakąś część lub podzespół. Po ukończeniu wstępnych badań seria ulepszonych już prototypów poddana zostaje badaniom wytrzymałościowym. Np. Click here to read more.. »

Artykul dodany przez redakcje dnia: Lipiec 17th 2019
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Formy do wykonania elementów nadwozia

Komentowanie nie jest możliwe

W tej samej modelarni, w której przygotowuje się formy do wykonania elementów nadwozia, inni modelarze zajmują się wykonaniem modeli i skrzynek rdzeniowych przyszłych odlewów. Jednocześnie wciąż dostosowuje się kształty części z żeliwa, staliwa i lekkich metali do wymogów masowej produkcji. Każde rozwiązanie ostatecznie jest kompromisem ustalonym w ciągu długich i nie zawsze spokojnych dyskusji, między konstruktorem, który stoi na stanowisku, że skoro dany element odlano w prototypowni, to oznacza, że element ten można produkować w odlewni zakładu, a specjalistą odlewnikiem, który wie dobrze, że w jednej sztuce można odlać i posąg Wenus z Milo, lecz w masowej produkcji trzeba liczyć sie z każda złotówką, której pokaźną pochlania amortyzacja kosztownych urządzeń nowoczesnej odlewni.
Podobnie projektuje się części kute, jak: wał korbowy, elementy układu kierowniczego, koła zębate i inne odpowiedzialne i silnie obciążone części oraz nieznormalizowane części produkowane przez obróbkę wiórową. Każda z tych części powinna spełniać zadowalająco swoje zadania, kosztować jak najtaniej, ważyć jak najmniej i zużywać się jak najwolniej. [patrz też: krotoski cichy szczecin, mleasing otomoto, salon skody wrocław ]
Następnie rozpoczyna się składanie dostarczonych do prototypowni części w poszczególne zespoły, a następnie całego zaprojektowanego pojazdu, który ukazuje się wreszcie dość nielicznemu na razie gronu wtajemniczonych. Click here to read more.. »

Artykul dodany przez redakcje dnia: Lipiec 17th 2019
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Budowa prototypu

Komentowanie nie jest możliwe

Równolegle z nadwoziem projektowanego samochodu opracowuje się jego wszystkie zespoły. Powstaje dokumentacja wszystkich części Silnika i podwozia, Od najmniejszych do największych. Rysunki warsztatowe sprzęgła, skrzynki biegów, tylnego mostu i wszystkich innych zespołów powinny być możliwie wcześnie wykończone, kilkakrotnie sprawdzone i spisane w specjalnych wykazach. Powtarza się tu na małą skalę to samo, co podczas opracowywania projektu wstępnego całego pojazdu — ciągłe szukanie kompromisu między tym co najlepsze, a tym co najtańsze i najłatwiejsze do wykonania. [patrz też: krotoski cichy szczecin, mleasing otomoto, salon skody wrocław ]
Jednocześnie w zakładach współpracujących z fabryką samochodów, tj. Click here to read more.. »

Artykul dodany przez redakcje dnia: Lipiec 17th 2019
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Projekt techniczny

Komentowanie nie jest możliwe

Wielokrotnie poprawiane i uzupełniane projekty i rozwiązania dojrzewają koncepcyjnie z biegiem czasu. W końcu nadchodzi chwila, kiedy cały plik rysunków zestawieniowych, uzupełniony staranne wykończonymi makietami w zmniejszonej skali, zostaje przedstawiony dyrekcji do zatwierdzenia. W obecności dyrektora technicznego zabierają teraz glos ludzie, którzy będą odpowiedzialni za wykonanie przyszłego modelu i za jego masową sprzedaż. Padają zarzuty, krzyżują się argumenty i kontrargumenty. Dyrektor naczelny pozwala wszystkim na swobodne wypowiedzenie się. Click here to read more.. »

Artykul dodany przez redakcje dnia: Lipiec 17th 2019
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

„Wewnętrzna” granica dla konstruktorów nadwozia

Komentowanie nie jest możliwe

Tak powstaje komora reprezentująca wnętrze nadwozia projektowanego samochodu — czyli „wewnętrzna” granica dla konstruktorów nadwozia, podwozia i silnika.
Po zatwierdzeniu makiety wnętrza rozpoczyna się projektowanie sylwetki nadwozia. Dookoła określonego w opisany sposób wnętrza szkicuje stylista ogólnie kształty bryły przyszłego nadwozia. Puszczajac wodze swej fantazji artysty — rzuca na papier coraz to inne kształty nadwozia, jedne „klasyczne”, inne śmiałe i rewolucyjne, jedne krótkie i zwarte, inne wydłużone i niskie, jedne kanciaste, inne obłe. Konstruktorzy poszczególnych zespołów łącznie ze specjalistą aerodynamikiem krytykują to wszystko bez litości, przy czym każdy wytyka co i gdzie będzie przeszkadzalo wbudowaniu „ich” zespołów i mechanizmów.
Główny konstruktor odrzuca jeden pomysł po drugim tak długo, dopóki nie nabierze przekonania, że przedstawiona kolejna wersja zadowoli rynek i nie nastręczy zbytnich trudności w produkcji — spełniając jednocześnie założenia odnośnie dopuszczalnego oporu powietrza i całkowitego ciężaru własnego projektowanego samochodu [więcej w: krotoski cichy szczecin, mleasing otomoto, salon skody wrocław ]
Po zatwierdzeniu sylwetki pojazdu analizuje się rozmieszczenie silnika i układu napędowego oraz decyduje, czy samochód ma mieć napęd na koła przednie (a jeśli tak, to czy ten układ ma być zwrócony do przodu silnikiem, czy skrzynka biegów), Czy na tylne (wówczas wchodzi w rachube układ klasyczny z silnikiem w przodzie pojazdu, albo silnik wraz ze skrzynką biegów znajduje pomieszczenie w tyle, przy czym albo silnik, albo skrzynka biegów zwrócona jest w kierunku jazdy).
Następnie konstruktorzy przystępują do rozrysowania poszczególnych zespołów. Silnik z wszystkimi akcesoriami, sprzęgło, skrzynka biegów, tylny most, hamulce i inne elementy zostają rozrysowane jako szkice zestawieniowe w różnych wersjach i przedstawione do oceny głównemu konstruktorowi. Click here to read more.. »

Artykul dodany przez redakcje dnia: Lipiec 17th 2019
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)