Podział pojazdów mechanicznych z uwagi na konstrukcję

Komentowanie nie jest możliwe

Liczba kół pojazdu i ich wzajemne ustawienie wpływa na tzw. — liczbę „śladów” pojazdu, przy czym rozróżnia się: — pojazdy jednośladowe, dwukołowe z kołami, które podczas jazdy po torze prostoliniowym obracając się w jednej płaszczyźnie toczą się po wspólnym torze, zostawiając jeden wspólny ślad (np. motocykle, skutery, motorowery i rowery), — pojazdy wielośladowe z kołami, które podczas jazdy po torze prostoliniowym obracają sie w różnych płaszczyznach równoległych do siebie i zostawiają dwa lub więcej śladów (np. wszystkie samochody, przyczepy, trójkołowce itp.). Liczba osi pojazdu kołowego zależy Od dopuszczalnego jednostkowego nacisku kół jezdnych na podłoże, a więc od ciężaru i rodzaju nawierzchni. Click here to read more.. »

Artykul dodany przez redakcje dnia: Wrzesień 8th 2019
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Podział pojazdów mechanicznych z uwagi na system napędu

Komentowanie nie jest możliwe

Click here to read more.. »

Artykul dodany przez redakcje dnia: Wrzesień 8th 2019
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Układ konstrukcyjny podwozia pojazdu samochodowego

Komentowanie nie jest możliwe

Typowe podwozie o układzie klasycznym pojazdu samochodowego, stanowiące wydzieloną całość konstrukcyjną, składa się zwykle z następujących zespołów:
— silnik pędny stanowi źródło siły napędowej samochodu, uzyskiwanej przez przetwarzanie energii zawartej w doprowadzonym paliwie na pracę mechaniczną, odbieraną w postaci momentu obrotowego,
— układ napędowy przekazuje napęd z wału korbowego silnika na jezdne koła pędne samochodu; z reguły układ taki obejmuje: sprzęgło służące do łączenia lub odłączania silnika, skrzynkę biegów umożliwiającą w razie potrzeby zmianę wielkości przekazywanego momentu napędowego, układ hamulcowy, umożliwiający szybkie wytracanie szybkości jazdy lub unieruchamianie stojącego pojazdu, oraz urządzenia sterujące działanie zespołów napędowych samochodu, a więc pedały: sprzęgła, hamulca i przyspieszenia (regulujący napełnienie cylindrów silnika) oraz dźwignia zmiany biegów,
— elementy nośne wiążą w jedną całość wszystkie zespoły podwozia wraz z nadwoziem i stanowią szkielet całego pojazdu przejmujący wszystkie obciążenia występujące podczas ruchu pojazdu; są to albo rama oparta na zawieszeniu, które ze współudziałem elementów sprężystych łączy z nią osie pojazdu i koła jezdne zaopatrzone w ogumienie sprężyste, albo np. nadwozie samoniosące.
Zależnie od wielu czynników (np. rozmieszczenie mechanizmów, przeznaczenie lub wymagania specjalne) niekiedy podwozie wyposaża się w urządzenia dodatkowe lub zespoły o konstrukcjach specjalnych. [przypisy: mercedes warszawa otomoto, sekula otomoto, zdunek otomoto ]
— układy prowadzenia umożliwiają kierowcy prowadzenie podwozia samochodowego. Jednak wobec wielokierunkowości przeznaczenia samochodu ogólny układ konstrukcyjny i szczegóły rozwiązań jego mechanizmów różnią się bardzo znacznie zależnie od rodzaju pojazdu, pojazdu dokładnie w żądanym kierunku i z wymaganą szybkością jazdy; są to: układ kierowniczy, skręcający w lewo lub w prawo kierowane koła samochodu i utrzymuje z reguły we wszystkich samochodach ciężarowych. Click here to read more.. »

Artykul dodany przez redakcje dnia: Wrzesień 7th 2019
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Pojazdy w czasie mijania sie i wyprzedzania na drogach jednopasowych wjezdzaja jednym kolem na pobocze

Komentowanie nie jest możliwe

Pojazdy w czasie mijania się i wyprzedzania na drogach jednopasowych wjeżdżają jednym kołem na pobocze. Dla pojazdów ciężkich, zwłaszcza dla samochodów, nie jest to wskazane, gdyż bardzo obniża wartość komunikacyjną drogi. Lepiej jest stosować mijanki o szerokości jezdni dwupasowej w takich odstępach, aby były wzajemnie widoczne. Długość mijanki wynosi zwykle około 30 m mają one łagodne skręty przy wjazdach i wyjazdach ich odległość wzajemna wynosi 200 – 400 m, najwyżej 500 m. Ruch na drogach o jezdniach dwu pasowych odbywa się w sposób normalny bez przeszkód. Click here to read more.. »

Artykul dodany przez redakcje dnia: Wrzesień 1st 2019
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Lina nosna zawieszona na wiezach podporowych jest napinane za pomoca wielokrazków oraz ciezarów zawieszonych na jej koncach

Komentowanie nie jest możliwe

Lina nośna zawieszona na wieżach podporowych jest napinane za pomocą wielokrążków oraz ciężarów zawieszonych na jej końcach. Ze względów oszczędnościowych liny nośne w danej kolejce stosuje się o dwóch grubościach: grubszą linę zawiesza się po tej stronie kolejki, po której przejeżdżają wagoniki ładowane. Zarys wieży podporowej kolejki natomiast cieńszą linę zawiesza się linowej po stronie, po której przejeżdżają wagoniki próżne. Lina napędowa służy do przesuwania wagoników po linie nośnej. Lina napędowa jest to zwyczajna lina stalowa o wytrzymałości 150 kG/mm2 Lina tworzy obwód zamknięty przechodząc na jednym końcu kolejki przez koło napędowe, a na drugim – przez koło napinające. Click here to read more.. »

Artykul dodany przez redakcje dnia: Wrzesień 1st 2019
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

W zaleznosci od rodzaju napedu

Komentowanie nie jest możliwe

W zależności od rodzaju napędu. a) z maszyną napędową, czyli kolejki w poziomie lub wyciągi pochylniowe (wyciągi) b) bez maszyny napędowej, czyli zjazdy pochylniowe (pochylnie) 5) w zależności od punktu zaczepienia liny: a) o zaczepie górą, b) o zaczepie dołem. Naziemne kolejki linowe składają się z następujących elementów: tom, wagonów-wywrotek, specjalnych platform z ukośnym podwoziem: urządzenia napędowego, liny napędowej lub wyciągowej oraz z urządzeń dodatkowych, jak np.: zaczepy na wagonach, rolki toczne dla przesuwu zwisających lin, łapacze wagonów na pochylniach o dużym spadku, urządzenia sygnalizacyjne i zabezpieczające ruch. Tor zwykle o szerokości 600 mm nie różni się od toru stosowanego dla kolejek obsługiwanych przez lokomotywy. W kolejkach na dużych spadkach szyny są przymocowane do podkładów drewnianych ułożonych na warstwie tłucznia. Click here to read more.. »

Artykul dodany przez redakcje dnia: Wrzesień 1st 2019
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)