Podział pojazdów mechanicznych z uwagi na rodzaj nadwozia

Komentowanie nie jest możliwe

Ogólny układ konstrukcyjny i szczegóły budowy nadwozia zależą przede wszystkim od przeznaczenia pojazdu, które wpływa na jego sylwetkę zewnętrzną, stanowiącą o typie samochodu. Ze względu na przeznaczenie rozróżnia sie cztery zasadnicze rodzaje nadwozi: osobowe, autobusowe, ciężarowe i specjalne.
Nadwozia samochodów osobowych można podzielić zasadniczo na otwarte, tzn. mające odkrywany dach, oraz zamknięte, tj. ze stałym dachem. Nadwozia otwarte z odkrywanym dachem budowane są w taki sposób, że albo drzwi stanowią obramowanie okien i wtedy odkrywany może być tylko dach, albo też obramowanie okien jest składane po opuszczeniu szyb.
Nadwozia samochodów osobowo-towarowych (Station, Pick-up, Combi i inne), dostawczych i furgonów o malej ładowności są zbliżone do nadwozi samochodów osobowych, Przednia część nadwozia jest identyczna jak w zwykłym samochodzie, tylna zaś na skrzynię ładunkową odkrytą lub też całkowicie zamkniętą. Często w tylnej części nadwozia znajdują sie składane lub stałe fotele dla pasażerów. [przypisy: niszczarki HSM, wynajem aut warszawa, wózki widłowe ]
Nadwozia autobusów dzielą się na:
zamknięte, 0 układzie podobnym do samochodów osobowych; silnik wysunięty do przodu (obecnie stosowane bardzo rzadko) lub typu wagonowego: z silnikiem cofniętym lub umieszczonym pod podłogą w tyle pojazdu (lepsze wykorzystanie miejsca wnętrza nadwozia oraz lepsza widoczność z miejsca kierowcy),
— otwarte, z odkrywanym dachem ścianą tylną oraz ze składanym obramowaniem okien.

Artykul dodany przez redakcje dnia: Październik 12th 2016
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Podział pojazdów mechanicznych z uwagi na konstrukcję

Komentowanie nie jest możliwe

Liczba kół pojazdu i ich wzajemne ustawienie wpływa na tzw. — liczbę „śladów” pojazdu, przy czym rozróżnia się: — pojazdy jednośladowe, dwukołowe z kołami, które podczas jazdy po torze prostoliniowym obracając się w jednej płaszczyźnie toczą się po wspólnym torze, zostawiając jeden wspólny ślad (np. motocykle, skutery, motorowery i rowery), — pojazdy wielośladowe z kołami, które podczas jazdy po torze prostoliniowym obracają sie w różnych płaszczyznach równoległych do siebie i zostawiają dwa lub więcej śladów (np. wszystkie samochody, przyczepy, trójkołowce itp.). Liczba osi pojazdu kołowego zależy Od dopuszczalnego jednostkowego nacisku kół jezdnych na podłoże, a więc od ciężaru i rodzaju nawierzchni. Zależnie Od liczby osi rozróznia się:
pojazdy jednoosiowe — stosowane rzadko i pracujące z reguły w zespole z innym pojazdem (np. przyczepy jednoosiowe) lub obsługiwane przez kierowcę prowadzącego pojazd (np. ciągniki ogrodowe), [przypisy: niszczarki HSM, wynajem aut warszawa, wózki widłowe ]
— pojazdy wieloosiowe, większość samochodów buduje się jako dwuosiowe, a pojazd o dużej ładowności ma trzy, cztery lub większą liczbę osi.
Ze względu na dopuszczalną nośność ogumienia, w pojazdach jednośladowych stosuje się osie jednokołowe, a w pojazdach wielośladowych każdą wyposaża się w co najmniej dwa koła jezdne. W pojazdach ciężkich często spotyka się Większą liczbę kół na tej samej osi (np. samochody ciężarowe średnie i ciężkie przeważnie mają cztery koła tylnego mostu napędowego, z reguły dwie pary kół bliźniaczych, przyczepy niskopokładowe mają 6, 8 i więcej kół na każdej osi). Ze względu na położenie tzw. zespołu napędowego (obejmującego silnik, sprzęgło, skrzynkę biegów połączone w jedną całość) w odniesieniu do kół pędnych, rozróżnia się pojazdy:
— o napędzie tylnym (na kola tylne) i przednim zespole napędowym (z przodu samochodu); rozwiązanie spotykane najczęściej i reprezentujące niejako układ klasyczny, o napędzie tylnym i tylnym zespole napędowym (w tylnej części samochodu),
o napędzie przednim (na koła przednie) I przednim zespole napędowym, umieszczonym z przodu samochodu.
Pojazd o napędzie tylnym i tylnym zespole napędowym lub o napędzie przednim i przednim zespole napędowym ma Zwykle zespolony układ napędowy — silnik, skrzynka biegów, przekładnia główna i mechanizm różnicowy zblokowane są w jedną całość konstrukcyjną. Ponadto w pojeździe o napędzie na wszystkie koła (przednie i tylne) w skład mechanizmów napędowych wchodzi jeszcze dodatkowo skrzynka rozdzielcza, przekazująca napęd do poszczególnych osi pojazdu i umożliwiająca okresowe wyłączenie napędu niektórych kół (np. przednich).

Artykul dodany przez redakcje dnia: Październik 12th 2016
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)