Rozwój konstrukcyjny nadwozi

Komentowanie nie jest możliwe

W budowie nadwozi samochodów, obok rozmaitych dążeń do zwiększania atrakcyjności wyglądu zewnętrznego i upraszczania technologii produkcji, specjalny nacisk kładzie się obecnie na:
wzbogacanie wyposażenia zwiększającego komfort jazdy, jak: chłodzenie lub pełna klimatyzacja wnętrza, udoskonalanie siedzeń, automatyczna regulacja siedzeń i oparć, podnoszenia szyb, instalowanie urządzeń specjalnych, np. telefonów, telewizorów i innych,
— zabezpieczenie pasażerów przed skutkami nieszczęśliwych wypadków; prace w tym kierunku ważne zwłaszcza dla samochodów osobowych (najszybsze i najlżejszej budowy) prowadzi się na podstawie specjalnych badań odtwarzających warunki typowych wypadków drogowych ; powszechnie dąży sie do usuwania z wnętrza nadwozi elementów powodujących łatwo urazy lub skaleczenia; coraz bardziej rozpowszechniają się rozmaite specjalne urządzenia zabezpieczające, jak np. bezpieczne koła kierownicy, teleskopowe kolumny kierownicy, elastyczne deski rozdzielcze,pasy bezpieczeństwa i inne.
Na wzmiankę zasługuje okoliczność, że skutki niektórych wypadków drogowych można znacznie zmniejszyć przez wydzielenie w nadwoziu bardzo sztywnej kabiny, gdzie mieszczą się ludzie, i łatwo odkształcalnych cześci — tylnej. Budowa nadwozia „bezpiecznego oraz przedniej [przypisy: otomoto bmw, landtechnik, auto komis słupsk ]
Ponadto w określonych miejscach umieszcza się odpowiednie wypełniacze elastyczne w postaci poduszek, zdolne do absorbowania dużych ilości energii występujących podczas zderzenia ciała pasażera lub kierowcy z elementami podwozia.
Wśród różnorodnych typów, odmian i modeli współczesnych pojazdów samochodowych, można wyodrębnić pewne podstawowe odmiany, odznaczające się okreslonymi cenami wspólnymi. Charakterystyczne dla określonej grupy pojazdów cechy ujmować można jako dane techniczne lub też jako wskaźniki umowne, które umożliwiają porównywanie własności technicznych lub parametrów techniczno-ekonomicznych samochodów rozmaitych wielkości. Click here to read more.. »

Artykul dodany przez redakcje dnia: Luty 14th 2019
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Układ konstrukcyjny nadwozia pojazdu samochodowego

Komentowanie nie jest możliwe

Własności ruchowe (trakcyjne) samochodu Obok innych parametrów (całkowity ciężar pojazdu, przełożenie mechanizmów napędowych, wielkość 1 kształt nadwozia, wielkość kół jezdnych itp.) zależą głównie od silnika, jego rodzaju i charakterystyki. Własności silnika (moc, szybkobieżność, zużycie paliwa) wpływają bowiem nie tylko bezpośrednio na ciężar i wymiary samego silnika, ale jednocześnie i na sterującym jest pedał przyspieszenia, przy czym brak zupełnie pedału Sprzęgła i dźwigni zmiany biegów,
— udoskonalanie zawieszenia przez stosowanie powietrznych elementów sprężystych, elementów powietrzno-hydraulicznych, zapewniających zwykle automatyczną stabilizację położenia nadwozia pojazdu, regulacje prześwitów itd. ; tzw. pneumatyczne układy zawieszenia rozpowszechniają się obecnie nie tylko w autobusach i samochodach ciężarowych, ale również w samochodach osobowych; układ taki składa sie ze sprężarki napędzanej przez silnik, zbiornika sprężonego powietrza oraz czterech powietrznych elementów sprężystych połączonych ze zbiornikiem za pośrednictwem przewodów i zaworów, utrzymujących odpowiednie położenie nadwozia samochodu,
— zmniejszenie wysiłku kierowcy przez stosowanie siłowników i urządzeń wspomagających (tzw. serwo) urządzenia wspomagające są obecnie powszechnie stosowane w układach hamulcowych i kierowniczych dużych pojazdów ciężarowych i osobowych, zwłaszcza luksusowych; coraz częściej spotyka się takie urządzenia również i w tanich samochodach seryjnych, [hasła pokrewne: otomoto bmw, landtechnik, auto komis słupsk ]
— zwiększenie bezpieczeństwa jazdy przez zwiększenie trwałości i niezawodności działania układów kierowniczych, elementów zawieszenia, ogumienia i kół, układów hamulcowych itp. Click here to read more.. »

Artykul dodany przez redakcje dnia: Luty 14th 2019
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Zawieszenie

Komentowanie nie jest możliwe

Samochód terenowy z uwagi na trudne warunki ruchu (strome wzniesienie, duże opory toczenia wymaga z reguły napędu na wszystkie koła, co pozwala wykorzystywać do maksimum przyczepność opon do podłoża. Z tego względu w samochodzie terenowym klasyczny układ napędowy wyposaża się w dodatkową skrzynkę rozdzielczą umożliwiającą okresowe przekazywanie napędu na koła przednie. Ponadto w wersji terenowej samochodu w porównaniu z wersją drogową wprowadza się rozmaite dalsze modyfikacje, wynikające przede wszystkim z maksymalną szybkość jazdy, zrywność samochodu, czyli zdolność do przyspieszania ruchu, oraz ekonomię eksploatacji.
Rozwój konstrukcyjny podwozi. Dążąc do ułatwienia prowadzenia pojazdu, zwiększenia komfortu i bezpieczeństwa jazdy oraz uatrakcyjnienia budowanych modeli, wytwórnie coraz szerzej wprowadzają obecnie nowe oryginalne rozwiązania poszczególnych mechanizmów i zespołów, podnosząc zarówno walory techniczne, jak i upraszczając czynności wykonywane przez kierowcę.
Udoskonalenia tego rodzaju idą w następujących różnych kierunkach : [hasła pokrewne: otomoto bmw, landtechnik, auto komis słupsk ]
— automatyzacja napędu (obsługi sprzęgła i zmiany biegów) przez zastosowanie urządzeń hydraulicznych, elektromagnetycznych, elektro-pneumatycznych i mechanicznych. Jednym z bardziej oryginalnych przykładów rozwiązań cześciowo zblokowanego i zautomatyzowanego układu napędowego jest bezstopniowa pasowa skrzynka przekładniowa VARIOMATIC zastosowana w osobowym samochodzie system zawieszenia kół jezdnych. Click here to read more.. »

Artykul dodany przez redakcje dnia: Luty 14th 2019
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Układy napędowe

Komentowanie nie jest możliwe

W nowoczesnych samochodach, od których wymaga sie przede wszystkim bezpieczeństwa i wygody jazdy oraz jak największej przestrzeni użytecznej w nadwoziu, zasadnicze znaczenie ma ogólna koncepcja konstrukcyjna układu napędowego. Wśród utartych już dziś typowych rozwiązań o koncepcji układu napędowego decyduje usytuowanie silnika i położenie mostu napędowego. Klasyczny układ napędowy z silnikiem umieszczonym w przodzie samochodu i tylna osia napędowa  stosuje sie w znacznej większości samochodów osobowych sztywnych i napędu wieloosiowego ; główną wada — wyposażenie w wal lub wały napędowe, konieczne do przenoszenia napędu od silnika na oddalone od niego koła pędne.
Układ klasyczny jest korzystny dla samochodów ciężarowych, daje bowiem możliwość najtańszego rozwiązania, łatwego wykorzystania sił przyczepności w warunkach napędu ze względu na obciążenie głównie osi tylnej, a jednocześnie w przyjętych granicach wzniesienia nad jezdnię wysokości ładowania zapewnia dostateczną ilość miejsca w przestrzeni ładunkowej. Natomiast w samochodach osobowych zwłaszcza bardzo małych wat napędowy jest elementem kłopotliwym, gdyż ze względu na konieczność utrzymania środka ciężkości pojazdu możliwie jak najniżej utrudnia zabudowanie dolnej części nadwozia. Z tego względu w wyjątkowych przypadkach zachowując klasyczny układ napędowy wbudowuje się silnik we wnętrzu nadwozia. Click here to read more.. »

Artykul dodany przez redakcje dnia: Luty 14th 2019
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Pojęcia ogólne

Komentowanie nie jest możliwe

Teoria ruchu samochodu objaśnia całokształt zjawisk wystepujących podczas jazdy samochodu i analizuje w oparciu o zasady mechaniki prawa rządzące ruchem pojazdu oraz teoretyczne związki pomiędzy tymi zjawiskami. Teoria ruchu stanowi podstawę, na której opierają się zasady budowy, użytkowania i eksploatacji samochodu. Teoria ruchu analizuje przede wszystkim: zasady ruchu pojazdu w warunkach drogowych, czyli ścisłe określenia parametrów kinematycznych samochodu, wypływające z wymogów zachowania bezpieczeństwa jazdy w każdej sytuacji drogowej ; w tym zakresie teoria ruchu umożliwia na drodze teoretycznej wyznaczanie założeń wielu przepisów drogowych,
własności ruchowe pojazdu, czyli jego zachowanie sie podczas jazdy w rozmaitych warunkach drogowych i atmosferycznych; własności te, ustalane drogą analizy sił występujących podczas ruchu pojazdu, wyraża się takimi parametrami, jak prędkość ruchu, zdolność pokonywania wzniesień lub rozwijania przyspieszeń, zależnymi bezpośrednio od budowy i wyposażenia pojazdu, własności ekonomiczne pojazdu, czyli zużycie paliwa w określonych warunkach drogowych, ustalane na podstawie charakterystyki silnika w powiązaniu z parametrami charakterystycznymi całego pojazdu, stateczność ruchu pojazdu, czyli zdolność pojazdu do zachowywania nadanego kierunku ruchu podczas zakręcania i ruchu prostoliniowego, a wiec problemy prowadzenia samochodu, zdolności pojazdu do trzymania się drogi, sterowności i zwrotności pojazdu; właściwości te zależą również od konstrukcji pojazdu. Siła napędowa. R [hasła pokrewne: otomoto bmw, landtechnik, auto komis słupsk ]
Toczenie się sztywnego koła po sztywnym podłożu. Click here to read more.. »

Artykul dodany przez redakcje dnia: Luty 13th 2019
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Normalizacja w budowie samochodów

Komentowanie nie jest możliwe

Możliwie jak najdalej posunięta normalizacja elementów, części, a nawet i całych zespołów jest pożądana, zarówno ze względów produkcyjnych, jak i z uwagi na zamienność części. Normalizacja znacznie ułatwia organizację i upraszcza technologię produkcji dzięki unifikacji narzędzi, przyrządów i maszyn produkcyjnych oraz ujednoliceniu asortymentu stosowanych materiałów i wymiarów.
Przez wprowadzenie elementów znormalizowanych uzyskuje się możliwość stosowania identycznych elementów w wielu różnych zespołach lub mechanizmach, co pozwala na rozwiniecie stosunkowo niezależnej masowej produkcji części znormalizowanych, a w konsekwencji — na poważne obniżenie kosztów wykonania. Części znormalizowane są z reguly ogólnie dostępne, łatwe do nabycia i tanie.
Budowa jakiegokolwiek urządzenia Czy mechanizmu jest dzięki normalizacji znacznie ułatwiona. Upraszczają się znacznie czynności podczas projektowania oraz procesy wykonawcze, dzięki stosowaniu elementów gotowych. Normalizacją objęte są przede wszystkim typowe rozwiązania stosowane w częściach maszyn, jak: połączenia wpustowe, sworzniowe, kołkowe, gwintowe; części typowe, jak: łożyska toczne, elementy sprężyste itp. Click here to read more.. »

Artykul dodany przez redakcje dnia: Luty 13th 2019
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Wskaźniki dla niektórych wytwórni samochodów angielskich, francuskich, niemieckich i włoskich

Komentowanie nie jest możliwe

Podstawowymi parametrami wyjściowymi są zwykle: cena, ciężar, wymiary główne, moc znamionowa silnika, prędkość maksymalna itp.
Na podstawie wymienionych parametrów określa się np.:
— kategorię (tzw. klasę) samochodu, zestawiając wymiary główne, ciężar własny, moc znamionową silnika itp.,
— wskaźniki własności ruchowych, podając maksymalną szybkość jazdy oraz jednostkowy ciężar pojazdu, tj. ciężar przypadający na 1 KM mocy znamionowej silnika, wskaźniki techniczno-ekonomiczne charakteryzujące m. in. koszty budowy, cechy konstrukcji, wykorzystanie materiałów użytych do budowy pojazdu itp. Click here to read more.. »

Artykul dodany przez redakcje dnia: Luty 13th 2019
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Podbijarka typu PD-90

Komentowanie nie jest możliwe

Podbijarka typu PD-90 jest maszyną o cyklicznym działaniu; oznacza to, że wszystkie operacje związane z podbiciem jednego pod- kładu oraz przemieszczeniem maszyny od podbitego podkładu do następnego powtarzają się w takiej samej kolejności. Podbijarka drogowa typu PD—90 składa Się z następujących zespołów: 1) podwozia; 2) nadwozia; 3) silnika spalinowego; 4) układu napędowego jazdy; 5) mechanizmu jazdy; 6) układu hamulcowego; 7) układu napędowego zespołów podbijających; 8) zespołów podbijających; 9) układu pneumatycznego albo hydraulicznego; 10) wyrzutnicy podbijarki. Zasadniczymi elementami roboczymi podbijarki są zespoły podbijające i mechanizm jazdy. Maszyna jest sterowana mechanicznie ze stanowiska jazdy znajdującego się w tylnej części podbijarki i stanowiska pracy wbudowanego w środkowej części, między zespołami podbijającymi. Podbijarka typu PD-90 nie ma urządzeń sprzęgowo-cięgłowych. Click here to read more.. »

Artykul dodany przez redakcje dnia: Luty 13th 2019
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Podbijarka toru typu PWHL

Komentowanie nie jest możliwe

Lekka podbijarka toru typu PWHL, o konstrukcji wzorowanej na podbijarkach MATISA i FEV „Blankenburg” (NRD), składała się z dwu jednakowych zespołów podbijających, zmontowanych na układzie nośnym przesuwanych na czterech rolkach po torze. Maszyna była wyposażona w urządzenie zjazdowe, które umożliwiało szybkie zestawienie podbijarki z toru. Każdy z zespołów był przeznaczony do podbijania podkładów pod jednym tokiem szynowym. Zagłębianie i unoszenie łap podbijających odbywało się przez odpowiednie sterowanie dwoma siłownikami hydraulicznymi. Olej był tłoczony do układu pompą zębatą, napędzaną silnikiem S261c o mocy 7 KM przy 2400 obr/min. Click here to read more.. »

Artykul dodany przez redakcje dnia: Luty 13th 2019
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Napęd poszczególnych mechanizmów

Komentowanie nie jest możliwe

Napęd poszczególnych mechanizmów odbywa się za pośrednictwem nastepujących łańcuchów kinematycznych: 1) napęd mechanizmu jazdy — silnik spalinowy, sprzęgło główne, wał małej skrzynki biegów, przekładnia łańcuchowa z naprężaczem łańcucha , duża skrzynka biegów, sprzęgło tarczowe, przekładnia biegu (rewers), przekładnia łańcuchowa, wał hamulcowy, przekładnia zębata; 2) napęd zespołów podbijających — mała skrzynka biegów, trójrzędowa przekładnia łańcuchowa włączana sprzęgłem kłowym, poziomy wał napędu, przekładnie łańcuchowe mechanizmu łańcuchowego, kadłub ruchomy zespołu podbijającego 1 (mechanizm mimośrodowy, mechanizm zwierania i rozwierania łap podbijających); 3) napęd sprężarki — mała skrzynka biegów, wieloklinowa przekładnia pasowa włączana sprzęgłem kłowym, sprężarka. Podnoszenie lub opuszczanie zespołów podbijających odbywa się przez zasilanie siłowników pneumatycznych powietrzem sprężonym, dostarczanym do zbiornika wyrównawczego przez sprężarkę tłokową. Podwozie, nadwozie i mechanizm jazdy Podwozie podbijarki jest sztywną konstrukcją spawaną, składającą się z dwóch równoległych ram głównych, połączonych poprzecznicami przednią i tylną oraz wiązarem ram głównych. W poprzecznicy tylnej znajduje się zbiornik paliwa o pojemności 10 1 i zbiornik oleju o pojemności 30 1, W poprzecznicy przedniej jest miejsce na części zamienne- i narzędzia potrzebne do konserwacji i napraw bieżących. Przednia część podwozia jest amortyzowana sprężynami śrubowymi i opiera się na osiach przednich kół tocznych. Click here to read more.. »

Artykul dodany przez redakcje dnia: Luty 12th 2019
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)