Układ konstrukcyjny podwozia pojazdu samochodowego

Komentowanie nie jest możliwe

Typowe podwozie o układzie klasycznym pojazdu samochodowego, stanowiące wydzieloną całość konstrukcyjną, składa się zwykle z następujących zespołów:
— silnik pędny stanowi źródło siły napędowej samochodu, uzyskiwanej przez przetwarzanie energii zawartej w doprowadzonym paliwie na pracę mechaniczną, odbieraną w postaci momentu obrotowego,
— układ napędowy przekazuje napęd z wału korbowego silnika na jezdne koła pędne samochodu; z reguły układ taki obejmuje: sprzęgło służące do łączenia lub odłączania silnika, skrzynkę biegów umożliwiającą w razie potrzeby zmianę wielkości przekazywanego momentu napędowego, układ hamulcowy, umożliwiający szybkie wytracanie szybkości jazdy lub unieruchamianie stojącego pojazdu, oraz urządzenia sterujące działanie zespołów napędowych samochodu, a więc pedały: sprzęgła, hamulca i przyspieszenia (regulujący napełnienie cylindrów silnika) oraz dźwignia zmiany biegów,
— elementy nośne wiążą w jedną całość wszystkie zespoły podwozia wraz z nadwoziem i stanowią szkielet całego pojazdu przejmujący wszystkie obciążenia występujące podczas ruchu pojazdu; są to albo rama oparta na zawieszeniu, które ze współudziałem elementów sprężystych łączy z nią osie pojazdu i koła jezdne zaopatrzone w ogumienie sprężyste, albo np. nadwozie samoniosące.
Zależnie od wielu czynników (np. rozmieszczenie mechanizmów, przeznaczenie lub wymagania specjalne) niekiedy podwozie wyposaża się w urządzenia dodatkowe lub zespoły o konstrukcjach specjalnych. [przypisy: prawo jazdy, autolaweta, wypożyczalnia samochodów dostawczych Warszawa ]
— układy prowadzenia umożliwiają kierowcy prowadzenie podwozia samochodowego. Jednak wobec wielokierunkowości przeznaczenia samochodu ogólny układ konstrukcyjny i szczegóły rozwiązań jego mechanizmów różnią się bardzo znacznie zależnie od rodzaju pojazdu, pojazdu dokładnie w żądanym kierunku i z wymaganą szybkością jazdy; są to: układ kierowniczy, skręcający w lewo lub w prawo kierowane koła samochodu i utrzymuje z reguły we wszystkich samochodach ciężarowych. Zaletą takiego rozwiązania jest duża łatwość uzyskania żądanego rozkładu obciążeń na osie oraz możliwość stosowania osi

Artykul dodany przez redakcje dnia: Październik 12th 2016
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Wygląd zewnętrzny samochodu osobowego

Komentowanie nie jest możliwe

Wskaźniki nowoczesnego samochodu osobowego są tak dobrane, aby w przeciętnych warunkach drogowych pojazd mógł rozwijać znaczne przyspieszenia i osiągać wysokie średnie prędkości ruchu, kosztem możliwie niskiego.
Wygląd zewnętrzny samochodu osobowego nabiera szczególnego znaczenia zwłaszcza w ostatnim okresie. Uwidacznia sie to w nieustannym poszukiwaniu coraz to nowych kształtów nadwozi, co jednak wynika głównie z wymagań zmieniającej się ciągle mody rywalizacji z innymi wytwórniami, a względy czysto konstrukcyjne mają przeważnie małe znaczenie. Samochody ciężarowe odznaczają sie prostotą budowy mechanizmów, duża ich trwałością i niezawodnością działania. W budowie samochodów ciężarowych pod względem konstrukcyjnym wykształciły się pewne charakterystyczne wykonania, Klasyczny już układ stanowi konstrukcja ramowa z silnikiem wbudowanym na tylne kola i kabiną kierowcy typu wagonowego. Układ taki, stosowany od wielu lat, podlega ewolucji i rozmaitym modyfikacjom, przede wszystkim pod katem polepszenia warunków pracy kierowcy, ograniczenia ciężaru własnego pojazdu lub zwiększenia jego ładowności. Coraz cześciej spotyka się samochody ciężarowe o częściowej lub całkowitej automatyzacji działania mechanizmów napędowych, Układy kierownicze i hamulcowe pojazdów ciężarowych wyposaża się w urządzenie wspomagające. Powszechnie zaczyna sie stosował zawieszenie powietrzne itp. Dążność do zwiększenia rentowności transportu, zwłaszcza dalekiego zasięgu, wyraża nieustanne zwiększanie ładowności samochodów ciężarowych w stosunku do ich Ciężaru własnego oraz w podwyższaniu średnich szybkości jazdy [przypisy: prawo jazdy, autolaweta, wypożyczalnia samochodów dostawczych Warszawa ]

Na ogólną koncepcję budowy pojazdu samochodowego wpływają również w sposób decydujący warunki jego pracy, które narzucają szczegóły rozwiązania poszczególnych elementów zespołów samochodu. Np. samochody terenowe różnią się zasadniczo w budowy podwozia Od samochodów drogowych, przede wszystkim specjalnie wytrzymała budowa podwozia, dużymi prześwitami, napędem na wszystkie kola, Specjalnym ogumieniem itp. , a właściwościami umożliwiającymi łatwe poruszanie się po bezdrożach. Podobnie samochód sportowy wyróżnia zwykle moc Silnika i opływowe kształty nadwozia, co pozwala rozwijanie bardzo dużych szybkości jazdy. Każda kategorię czy odmianę pojazdów charakteryzują pewne wspólne cechy wynikające z przeznaczenia, czyli z przewidywanych zadań i warunków pracy pojazdu.
Bardzo duży wpływ na konstrukcje elementów pojazdu mają stosowane obecnie procesy technologiczne, określające zakres możliwości wykonawczych, które rzutują na sposób uksztaltowania części zespołów pojazdu, jego wymiary i ciężar oraz ogólny koszt wykonania. Dobrze zaprojektowane pod względem technologicznym konstrukcje są łatwe do wykonania, a zatem przydatniejsze i tańsze niż konstrukcje zaprojektowane w sposob nieprzemyślany. Np. dzięki stosowaniu blach płytko tłoczonych na elementy nowoczesnego nadwozia znacznie uproszczono i potaniono produkcję nad wozi, nawet w porównaniu z najbardziej udanymi konstrukcjami z blach głęboko tłoczonych. Umożliwia to przodującym Wytwórniom zmienianie kształtów nadwozi (zmiany „modelu”) niemal co rok, z zachowaniem konkurencyjnych cen detalicznych pojazdów. Nowoczesna technologia masowej produkcji zapewnia wysoki procent zamienności części i stosunkowo niski odsetek braków. Nowoczesne metody organizacji produkcji w oparciu o szeroką kooperacje umożliwiają stosunkowo tanie wytwarzanie skomplikowanych i precyzyjnych mechanizmów oraz urządzeń składających się na współczesny samochód.

Artykul dodany przez redakcje dnia: Październik 12th 2016
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)