Trasa pierwszego wyścigu

Komentowanie nie jest możliwe

Trasa wyścigu prowadziła z New York przez Albany, Buffalo, Chicago, Omaha, Ogden do Seattle — na kontynencie amerykańskim, a następnie po przewiezieniu wszystkich samochodów (już tylko trzech: PROTOS, THOMAS i ZUST) na statku przez ocean do Władywostoku przez Charbin, Irkuck, Omsk, Moskwę, Petersburg, Berlin do Paryża. Łączna długość trasy wynosiła około 20 000 km. Wobec braku dogodnie przebiegających dróg (na wielu odcinkach trasy korzystano z istniejących wówczas linii kolejowych ; niejednokrotnie samochody jechały po prostu: po torach) oraz niskiego poziomu ówczesnej techniki, przejechanie tak długiej trasy z dala od jakichkolwiek baz i warsztatów naprawczych było imponującym wyczynem. Samochody naprawiano przeważnie pod gołym niebem lub w przydrożnych kuźniach. Dodatkowe trudności wynikały ze zmiennych warunków atmosferycznych, ponieważ pojazdy były odkryte, a temperatura na trasie wyścigu spadała okresami do —25 oc. [patrz też: przekładnie zębate, wózki transportowe, wypożyczalnia samochodów Warszawa ]

Pomimo wielu przeciwności wyścig ukończono pomyślnie. Jako pierwsza na mecie w Paryżu zameldowała się załoga niemiecka na samochodzie PROTOS w dniu 26 lipca 1908 roku , mając cztery dni przewagi nad amerykańskim THOMASEM. Zwycięstwo jednak zostało przyznane załodze amerykańskiej, ponieważ PROTOS przebyl jeden odcinek trasy (a mianowicie Ogden—Seattle) transportem kolejowym, tracąc na kontynencie amerykańskim 30 dni w stosunku do przeciwnika (w sumie wiec był 0 26 dni gorszy).

Brak miejsca nie pozwala na omówienie przebiegu wielu innych bardzo interesujących zawodów i imprez samochodowych, których odbyło sie do dnia dzisiejszego bardzo dużo. Pewne z nich miały charakter ogólnoświatowy, inne — kontynentalny, a jeszcze inne — tylko krajowy.

Tego rodzaju imprezy były z biegiem czasu w coraz Większym stopniu kontrolowane przez międzynarodową organizację sportu samochodowego. Jednocześnie krystalizowaly się określone formy i założenia Większości wyścigów, zależnie od osiągów dopuszczanego do nich sprzętu, przebiegu i znakowania tras oraz charakteru spotkań. Zaczęto wówczas rozróżniać wyścigi torowe i drogowe, wyścigi górskie, rajdy, zjazdy gwiaździste itp. Jedne z nich przy tym mają charakter stały (o puchar przechodni, mistrzostwo świata itp.), inne okolicznościowy

Artykul dodany przez redakcje dnia: Październik 11th 2016
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Pierwszy międzynarodowy wyścig samochodów

Komentowanie nie jest możliwe

Pierwszy międzynarodowy wyścig samochodów na trasie zamkniętej, pod nazwą „Grand Prix de A. C. de F.” (o Wielką Nagrodę Automobilklubu Francji), zorganizowano w roku 1906. Podobne wyścigi były organizowane później również i w innych krajach lub miastach (np. w Italii, Tripolis — 1925 r., w Wielkiej Brytanii — 1926 r., w Niemczech — 1926 r., następnie w Holandii, Argentynie, Monako, Szwajcarii, USA, Portugalii, a nawet w Polsce w okresie międzywojennym Grand Prix Lwowa). Wyścigi takie odbywały się przeważnie na odpowiednio przystosowanych torach.

Jeśli chodzi o wyścigi Grand Prix, to warto wspomnieć, że w okresie międzywojennym Małopolski Klub Automobilowy organizował w latach 1930 . . . 1933 corocznie uyścigi pod nazwą Grand Prix Lwowa, z udziałem zawodników zagranicznych. Jednak ze względu na duże koszty wspomniane imprezy odbyły się jedynie czterokrotnie. [patrz też: przekładnie zębate, wózki transportowe, wypożyczalnia samochodów Warszawa ]

Obok tradycyjnie rozgrywanych wyścigów na różnych trasach w Europie i Ameryce Północnej, już stosunkowo wcześnie odbywały się rozmaite inne głośne imprezy samochodowe, które niejednokrotnie poruszały cały świat.

Dziennik paryski „Le Matin” w 1907 roku zorganizował wielki wyścig na trasie Pekin—Paryż (Około 16 tys. km), do którego najpierw zgłoszono 25 samochodów, ale na trasę wyjechało tylko pięć (do Pekinu samochody dostarczono morzem). Byli to: włoski książe Scipio Borghese na samochodzie ITALA, Francuzi Cormiere i Neuville na dwóch De DION-BO-Scipio Rorphege (wyŔcig Pekin—Paryż) UTON, Francuz Godard na SPY KER oraz Pons na trzykołowym CONTAL. Zwycięzcą wyścigu (jadącym trasą przez Kowno, Królewiec i Berlin, pozostali przejeżdżali przez Warszawę) został Scypio Borghese na ITALA, który przebył całą trasę przez 60 dni (44 dni jazdy i 16 dni odpoczynku — w okresie Od 10 czerwca do 10 sierpnia: z Pekinu przez pustynie Gobi, Urga — dzisiejszy Ułan-Bator — trasą kolei transsyberyjskiej, Kiachta, Irkuck, Tomsk, Moskwa, Kowno, Krolewiec, Berlin, Paryż) zużywając w tym czasie 14 sztuk opon oraz benzyny za około 10 tysięcy rubli. Następne trzy załogi (Pons wycofał się wkrótce po rozpoczęciu wyścigu) przybyły na metę w 21 dni za zwycięzcą.

Duże zainteresowanie świata wspomnianą imprezą sprawiło, że już w roku następnym trzy dzienniki, a mianowicie Le Matin”, New York Times” i „Berliner Zeitung” zorganizowaly pierwszy i jedyny — jak dotychczas — wyścig samochodowy dokoła świata. Do wyścigu zgłoszono 13 samochodów. Jednak w dniu 12 lutego 1908 roku z New York wystartowało tylko sześć pojazdów: trzy francuskie — DE DION-BOUTON (30 KM), MOTOBLOC (30 KM) i SIZAIRE-NAUDIN (12 KM), amerykański THOMAS (60 KM), włoski ZUST (40 KM) oraz niemiecki — PROTOS (30. . .35 KM).

Artykul dodany przez redakcje dnia: Październik 11th 2016
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)