Zakłady Lilpop, Rau i Loewenstein

Komentowanie nie jest możliwe

Na krótko przed wybuchem wojny Zakłady Lilpop, Rau i Loewenstein uruchomiły montownie samochodów osobowych i przystąpiły do organizacji produkcji silników w Lublinie. W Fabryce Lokomotyw w Chrzanowie organizowano montownię w oparciu o licencję fabryki Renault, a Wspólnota Interesów zawarła umowę na licencję z koncernem Auto-Union (montaż samochodów osobowych DRW). Projektowano również uruchomienie montażu samochodów zakładów Daimler-Benz.

Oprócz produkcji przemysłowej, w okresie międzywojennym, nadspodziewanie liczne próby budowania samochodów podejmowały rozmaite małe fabryczki i warsztaty, a nawet osoby prywatne. Pierwszą tego rodzaju próbą było przedsiewzięcie inż. M. Click here to read more.. »

Artykul dodany przez redakcje dnia: Lipiec 23rd 2019
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Samochód POLSKI FIAT 621

Komentowanie nie jest możliwe

Samochód POLSKI FIAT 621 był produkowany w dwóch odmianach, a mianowicie 62-L (rama prosta, podwozie przeznaczone do samochodu ciężarowego 2T) i 621-R (rama obniżona i wygięta, przeznaczona do autobusu 0 20 miejscach siedzących). Obie wersje były wyposażone w silniki gaźnikowe o mocy około 45 KM i osiągały szybkość około 60 km/godz. Pochodnymi tych modeli były opracowane przez PZInż. pojazdy specjalne, jak ciągnik drogowy i półterenowy samochód gąsienicowy.

Ponadto Zakłady PZInż. produkowały samochody osobowe średniej wielkości POLSKI FIAT 518 (FIAT Ardita) w dwóch odmianach (łazik i sanitarka) oraz samochody ciężarowe POLSKI FIAT 618 0 ładowności około 1,5 ton. Click here to read more.. »

Artykul dodany przez redakcje dnia: Lipiec 23rd 2019
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Ograniczenia i formuły

Komentowanie nie jest możliwe

Dawniej obowiązujące ograniczenia i formuły

— 1906 — ciężar pojazdu co najwyżej 1000 kG;

— 1907 — zużycie paliwa co najwyżej 30 1/100 km;

— 1908 — powierzchnia denek tłoków co najwyżej 755 cm3 (w silniku czterocylindrowym — średnica cylindra co najwyżej 155 mm) ;

— 1912 — bez ograniczeń;

— 1913 — zużycie paliwa co najwyżej 20 1/100 km;

— 1914 — pojemność skokowa silnika co najwyżej 4,5 litra, bez sprężarki;

— 1921 — pojemność skokowa silnika co najwyżej 3,0 litry oraz ciężar pojazdu co najmniej 800 kG

— 1922 — pojemność skokowa silnika co najwyżej 2,0 litry oraz ciężar pojazdu co najmniej 650 kG;

— 1926. . .1927 — pojemność silnika co najwyżej 1500 cm3 oraz ciężar pojazdu co najmniej 700 kG;

— 1928. . .1933 — w praktyce bez ograniczeń;

— 1934. Click here to read more.. »

Artykul dodany przez redakcje dnia: Lipiec 22nd 2019
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Międzynarodowa klasyfikacja samochodów

Komentowanie nie jest możliwe

Samochody osobowe biorące udział w jakichkolwiek zawodach, imprezach o charakterze sportowym lub przygotowywane do zdobywania rekordów krajowych lub międzynarodowych, zgodnie z obowiązującymi od 1 stycznia 1960 roku przepisami ustalonymi przez Międzynarodową Organizację FIA (Federation Internationale de ľAutomobile) — z wyjątkiem wyścigowych — podzielono na cztery kategorie:

1   — seryjne samochody turystyczne (uniwersalnego przeznaczenia),

2   — przystosowane i zmodyfikowane (Compćtition), samochody turystyczne (uniwersalnego przeznaczenia),

3 — seryjne samochody wyczynowe (Gran Turismo),

4 — specjalne samochody wyczynowe (Gran Turismo) i sportowe.

Odnośnie samochodów wymienionych kategorii ustalono następujące wymagania szczegółowe:

— w latach 1958, 1959 i 1960 obowiązywało ograniczenie pojemności skokowej silnika do 3000 ctn3;

— siedzenia stałe — dla co najmniej dwóch osób, rozmieszczone symetrycznie po obu stronach;

— szerokość wewnętrzna samochodu — co najmniej 100 cm — w klasach do 1000 cm3, i co najmniej 110 cm — w klasach ponad 1000 cm;

— wymiary przedniej szyby: co najmniej 90 x 25 cm

— w klasach do 1000 cm3, i nie mniejsze niż 100 X 25cm — w klasach ponad 1000 cm3 ; wysokość górnej krawędzi przedniej szyby od najniższego punktu przedniego siedzenia eo najmniej 80 cm; [hasła pokrewne: audi select plus wrocław, samochody poleasingowe raiffeisen, audi otomoto ]

— drzwi boczne — co najmniej jedne z każdej strony (pojazdy do 500 cm3 mogą być wyposażone w jedne drzwi), pozwalające na załadowanie przedmiotu o wymiarach 50 X 30 cm; wymiary szyb bocznych co najmniej 40 x 25 cm; wymiary tylnej szyby: co najmniej 50 x 10 cm;

— wycieraczki obowiązkowe ;

— prześwit podwozia co najmniej 120 mm (musi pozwalać na przejechanie przez przedmiot o szerokości 80 cm i wysokości 12 cm); wymiary bagażnika: co najmniej 65 x 40 x 25 cm; — promień zawracania pojazdu — nie większy niż 13,5 m; — obowiązkowe wyposażenie — rozrusznik, lusterko wsteczne, sprawnie działający tłumik wydechu, co najmniej jedno zapasowe koło, umieszczone na zewnątrz nadwozia w sposób zapewniający swobodne otwieranie drzwi; — pojemność zbiornika paliwa, zależnie od całkowitej pojemności skokowej silnika: do cm3— co najmniej 60 litrów, 1001 . . . 1600 cm3 — co najmniej 80 litrów, 1601 . . Click here to read more.. »

Artykul dodany przez redakcje dnia: Lipiec 22nd 2019
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Oznaczanie przynależności państwowej samochodów

Komentowanie nie jest możliwe

Click here to read more.. »

Artykul dodany przez redakcje dnia: Lipiec 22nd 2019
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Polski Związek Motorowy

Komentowanie nie jest możliwe

W najbliższych latach przewiduje się uruchomienie produkcji pochodnych samochodu ŻUBR o ładowności 8 ton oraz samochodów ciężarowych STAR-25 z silnikiem wysokoprężnym oraz unowocześnionego samochodu FSO Warszawa z silnikiem górnozaworowym i nowym nadwoziem. Dalsze plany są uzgadniane w ramach współpracy krajów RWPG (m. in. produkcji autobusów oraz dużych samochodów ciężarowych).

Naczelną międzynarodową władzą organizacji sportu samochodowego jest Federation Internationale de ľAutomobile — zwana w skrócie FIA — z siedzibą w Paryżu, Plac de la Concorde g. Naczelną międzynarodową władzą organizacji turystyki samochodowej jest Alliance Internationale de Tourisme — zwana w skrócie AIT — z siedzibą w Genewie, ul. Click here to read more.. »

Artykul dodany przez redakcje dnia: Lipiec 22nd 2019
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Samochod M-20 Warszawa

Komentowanie nie jest możliwe

Druga Wojna Światowa przyniosła prawie całkowite zniszczenie pomyślnie rozwijającego się polskiego przemysłu samochodowego. Również przemysł współpracujący i pomocniczy, który zaczął stawiać pierwsze kroki na polu Własnych rozwiązań konstrukcyjnych, poniósł wskutek wojny poważne straty w kadrach i inwestycjach. PO zakończeniu wojny władze państwowe stanęły wobec trudnego zadania tworzenia przemysłu motoryzacyjnego, biorąc praktycznie od podstaw. Pomimo to zdecydowano się na uruchomienie produkcji, najpierw ciągników rolniczych, samochodów ciężarowych oraz motocykli, a następnie również i samochodów osobowych.

Ponieważ w latach 1946/47 nabycie licencji nie wchodziło w rachubę, zdecydowano się na uruchomienie produkcji samochodów ciężarowych własnej konstrukcji. Grupa konstruktorów opracowała w latach 1946. Click here to read more.. »

Artykul dodany przez redakcje dnia: Lipiec 22nd 2019
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Pierwszy międzynarodowy wyścig samochodów

Komentowanie nie jest możliwe

Pierwszy międzynarodowy wyścig samochodów na trasie zamkniętej, pod nazwą „Grand Prix de A. C. de F. (o Wielką Nagrodę Automobilklubu Francji), zorganizowano w roku 1906. Podobne wyścigi były organizowane później również i w innych krajach lub miastach (np. Click here to read more.. »

Artykul dodany przez redakcje dnia: Lipiec 21st 2019
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Rozwój w budowie samochodów

Komentowanie nie jest możliwe

Rozwój w budowie samochodów stanowi praktycznie biorąc jedno pasmo niekończącego się współzawodnictwa w osiągnieciach zarówno technicznych pomiędzy poszczególnymi wytwórniami, jak i czysto sportowych pomiędzy kierowcami. Współzawodnictwo to przyjmuje różne formy: od czysto sportowych — o tytul najlepszego kierowcy lub załogi, do mniej może sportowych, a bardziej handlowych — o tytuł najlepszego samochodu (najlepszej wytwórni).

Na przestrzeni pierwszych 62 lat XX wieku rozegrano mnóstwo wszelkiego rodzaju zawodów oraz zorganizowano bardzo wiele imprez samochodowych o charakterze sportowym, przy czym z uwagi na brak miejsca niepodobieństwem jest wymienić choćby najważniejsze z nich. Na wzmiankę zasługują przede wszystkim pierwsze tego rodzaju imprezy, ze względu na ich pionierski charakter i uczestnictwo pojazdów pozostawiających wiele do życzenia, gdy chodzi o sprawność i stan techniczny. [patrz też: audi select plus wrocław, samochody poleasingowe raiffeisen, audi otomoto ]

Pierwszą sportową impreze samochodową zorganizowano w roku 1887 — z inicjatywy M. Fossiera pod patronatem francuskiego czasopisma „ Velocipede”. Click here to read more.. »

Artykul dodany przez redakcje dnia: Lipiec 21st 2019
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Kolory wyróżniające i sposób oznaczania samochodów wyścigowych niektórych krajów

Komentowanie nie jest możliwe

Jak dla samochodów turystycznych wyjeżdżających za granicę przyjęto znaki wyróżniające w postaci grupy liter stwierdzającej przynależność państwową oznaczonego samochodu, tak w samochodach wyścigowych przyjęło się od wielu lat stosowanie odpowiednich kolorów wyróżniających uczestnika zawodów (na ogół są to k010ry narodowe w jakimś układzie). Kolory te, uznane przez międzynarodowe władze sportu samochodowego FIA, sa następujące (dla niektórych krajów): [hasła pokrewne: audi select plus wrocław, samochody poleasingowe raiffeisen, audi otomoto ]

Argentyna: podwozie i koła niebieski i czarny, osłona silnika — żółty, numery startowe — czerwone na białym tle,

Austria: podwozie i koła — niebieski i biały, numery startowe — białe.

Belgia: podwozie, koła i osłona silnika         biały, numery startowe — białe.

Bułgaria: podwozie i kola — zielony, osłona silnika — biały, numery startowe — czerwone.

Brazylia: podwozie, koła i osłona silnika — żółty i zielony, numery startowe — białe.

Chile: podwozie, koła i osłona silnika — czerwony i biały, numery startowe — czerwone na białym tle.

Czechosłowacja: podwozie i koła — czerwony, osłona silnika — biały i niebieski, numery startowe — niebieskie na białym tle.

Egipt: podwozie, kola i osłona silnika — fioletowy (kolor bzu), numery startowe — czerwone na białym tle.

Finlandia: podwozie, koła i osłona silnika — czarny, numery startowe — niebieskie na białym tle.

Francja: podwozie, koła i osłona silnika — niebieski, numery startowe — białe.

Hiszpania: podwozie, koła i osłona silnika — czerwony i żółty, numery startowe — białe.

Holandia: podwozie. kola i osłona silnika — pomarańczowy, numery startowe — białe.

Irlandia: podwozie, koła i osłona silnika — zielony z żółtym pasem podłużnym na boku, numery startowe — białe. Italia: podwozie, kola i osłona silnika — czerwony, numery startowe — białe.

Luksemburg: podwozie i koła — szary, osłona silnika czerwony, numery startowe — białe.

Monako: podwozie, kola i osłona silnika — biały z czerwonym pasem podłużnym na boku, numery startowe — czarne.

Niemcy (NRD i NRF): podwozie, koła i osłona silnika — biały, numery startowe — czerwone.

Polska: podwozie, koła i osłona silnika — biały i czerwony, numery startowe czerwone.

Portugalia: podwozie, koła i osłona silnika — czerwony i biały, numery startowe — białe.

Rumunia: podwozie, koła i osłona silnika niebieski i czerwony, numery startowe — białe.

Syjam: podwozie, kola i osłona silnika — niebieski z żółtym pasem podłużnym na boku, numery startowe — białe.

Stany Zjednoczone A. P.: podwozie, koła i osłona silnika biały i niebieski, numery startowe niebieskie. Click here to read more.. »

Artykul dodany przez redakcje dnia: Lipiec 21st 2019
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)