Podział pojazdów mechanicznych z uwagi na konstrukcję

Komentowanie nie jest możliwe

Liczba kół pojazdu i ich wzajemne ustawienie wpływa na tzw. — liczbę „śladów” pojazdu, przy czym rozróżnia się: — pojazdy jednośladowe, dwukołowe z kołami, które podczas jazdy po torze prostoliniowym obracając się w jednej płaszczyźnie toczą się po wspólnym torze, zostawiając jeden wspólny ślad (np. motocykle, skutery, motorowery i rowery), — pojazdy wielośladowe z kołami, które podczas jazdy po torze prostoliniowym obracają sie w różnych płaszczyznach równoległych do siebie i zostawiają dwa lub więcej śladów (np. wszystkie samochody, przyczepy, trójkołowce itp.). Liczba osi pojazdu kołowego zależy Od dopuszczalnego jednostkowego nacisku kół jezdnych na podłoże, a więc od ciężaru i rodzaju nawierzchni. Click here to read more.. »

Artykul dodany przez redakcje dnia: Wrzesień 8th 2019
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Podział pojazdów mechanicznych z uwagi na system napędu

Komentowanie nie jest możliwe

Click here to read more.. »

Artykul dodany przez redakcje dnia: Wrzesień 8th 2019
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Układ konstrukcyjny podwozia pojazdu samochodowego

Komentowanie nie jest możliwe

Typowe podwozie o układzie klasycznym pojazdu samochodowego, stanowiące wydzieloną całość konstrukcyjną, składa się zwykle z następujących zespołów:
— silnik pędny stanowi źródło siły napędowej samochodu, uzyskiwanej przez przetwarzanie energii zawartej w doprowadzonym paliwie na pracę mechaniczną, odbieraną w postaci momentu obrotowego,
— układ napędowy przekazuje napęd z wału korbowego silnika na jezdne koła pędne samochodu; z reguły układ taki obejmuje: sprzęgło służące do łączenia lub odłączania silnika, skrzynkę biegów umożliwiającą w razie potrzeby zmianę wielkości przekazywanego momentu napędowego, układ hamulcowy, umożliwiający szybkie wytracanie szybkości jazdy lub unieruchamianie stojącego pojazdu, oraz urządzenia sterujące działanie zespołów napędowych samochodu, a więc pedały: sprzęgła, hamulca i przyspieszenia (regulujący napełnienie cylindrów silnika) oraz dźwignia zmiany biegów,
— elementy nośne wiążą w jedną całość wszystkie zespoły podwozia wraz z nadwoziem i stanowią szkielet całego pojazdu przejmujący wszystkie obciążenia występujące podczas ruchu pojazdu; są to albo rama oparta na zawieszeniu, które ze współudziałem elementów sprężystych łączy z nią osie pojazdu i koła jezdne zaopatrzone w ogumienie sprężyste, albo np. nadwozie samoniosące.
Zależnie od wielu czynników (np. rozmieszczenie mechanizmów, przeznaczenie lub wymagania specjalne) niekiedy podwozie wyposaża się w urządzenia dodatkowe lub zespoły o konstrukcjach specjalnych. [przypisy: mercedes warszawa otomoto, sekula otomoto, zdunek otomoto ]
— układy prowadzenia umożliwiają kierowcy prowadzenie podwozia samochodowego. Jednak wobec wielokierunkowości przeznaczenia samochodu ogólny układ konstrukcyjny i szczegóły rozwiązań jego mechanizmów różnią się bardzo znacznie zależnie od rodzaju pojazdu, pojazdu dokładnie w żądanym kierunku i z wymaganą szybkością jazdy; są to: układ kierowniczy, skręcający w lewo lub w prawo kierowane koła samochodu i utrzymuje z reguły we wszystkich samochodach ciężarowych. Click here to read more.. »

Artykul dodany przez redakcje dnia: Wrzesień 7th 2019
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Kolejki linowe naziemne

Komentowanie nie jest możliwe

Kolejki linowe naziemne. W kolejkach naziemnych do trakcji mechanicznej są stosowane stałe maszyny napędowe poruszające wagony kolejki wąskotorowej za pomocą liny. W pewnych warunkach terenowych zamiast maszyn napędowych może być wykorzystana siła ciężkości zjeżdżających w dół załadowanych wagoników, która wystarcza do wyciągania w górę pustych wagonów. Kolejki linowe naziemne są stosowane wówczas, gdy przy niewielkiej odległości punktów załadunkowych lub wyładunkowych ruch ma charakter ciągły. Bezpośrednio przy budowie dróg czy też na placach materiałowych, które zawsze mają charakter tymczasowy, kolejki linowe naziemne nie są stosowane. Click here to read more.. »

Artykul dodany przez redakcje dnia: Wrzesień 1st 2019
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Dzwignice linowe

Komentowanie nie jest możliwe

Dźwignice linowe. Dźwignice linowe stosuje się w terenach falistych i górzystych kiedy dostarczanie materiałów innym środkiem transportowym jest utrudnione lub niemożliwe. Dźwignice linowe mają zastosowanie przy budowie mostów, wiaduktów, przegród dolin oraz przy eksploatacji kamieniołomów, w których złoża zalegają poniżej poziomu terenu. Dźwignice linowe tym różnią się od kolejki linowej napowietrznej, że mają jedno przęsło, po którym posuwa się jeden wózek nośny. Głównymi częściami każdej dźwignicy linowej, są dwie wieże czołowa i końcowa, ustawione na dwóch przeciwległych brzegach przeszkody. Click here to read more.. »

Artykul dodany przez redakcje dnia: Wrzesień 1st 2019
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Kola samochodu podczas ruchu nie poruszaja sie po jednej linii

Komentowanie nie jest możliwe

Koła samochodu podczas ruchu nie poruszają się po jednej linii, lecz zależnie od równości nawierzchni i uderzeń dynamicznych, a także wskutek wahań kierownicy, wymagają pasa nawierzchni o pewnej szerokości bn, Szerokość pasa zależy od stanu nawierzchni, szybkości ruchu oraz stanu technicznego samochodu i waha się w granicach od 0,5 do 0,75 m. Szerokość pasa postojowego dla ruchu samochodowego wynosi 2,50 m. Niekiedy projektuje się pasy postojowe szerokości 3,0 m. Pasy postojowe szerokości 2,0 m można stosować tylko w wyjątkowych przypadkach, tj. pod warunkiem, że samochód oponami będzie dotykał krawężnika, a zwis skrzyni (przy samochodach ciężarowych) będzie znajdować się nad poboczem lub chodnikiem. Click here to read more.. »

Artykul dodany przez redakcje dnia: Wrzesień 1st 2019
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Przypadki mijania sie na drogach lokalnych dwóch samochodów naleza do rzadkosci mijaja sie one wówczas w ten sposób

Komentowanie nie jest możliwe

Przypadki mijania się na drogach lokalnych dwóch samochodów należą do rzadkości mijają się one wówczas w ten sposób, że jeden z pojazdów samochodowych zatrzymuje się na krawędzi nawierzchni lub też znacznie zmniejsza szybkość. Na podstawie doświadczeń stwierdzono, że przy prowadzeniu pojazdów przez doświadczonych kierowców odstęp bezpieczeństwa między samochodami mijającymi się przy szybkości około 60 km/godz może być zmniejszony do 0,75 m. Przy wyprzedzaniu się pojazdów samochodowych – wobec znacznie mniejszej szybkości względnej pojazdów – mogą być stosowane następujące odstępy bezpieczeństwa: 0,50 m przy szybkościach podstawowych ruchu 60 km/godz, 0,75 m przy 80 km/godz, 1,00 m przy 100 km/godz. Odstępy bezpieczeństwa między kołem samochodu a krawędzią nawierzchni mają swoje znaczenie, gdyż wpływają na prowadzenie pojazdu przez kierowcę. Przy zbyt małych odstępach bezpieczeństwa między kołem a krawędzią nawierzchni kier owca zmniejsza szybkość ruchu i możliwości eksploatacyjne trasy drogowej nie są należycie wykorzystane. Click here to read more.. »

Artykul dodany przez redakcje dnia: Wrzesień 1st 2019
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)

Jak nalezy korzystac z jezdni dwupasowej

Komentowanie nie jest możliwe

Jak należy korzystać z jezdni dwupasowej. Przy intensywnym ruchu pojazd, poruszający się szybko w celu wyprzedzania pojazdów jadących na przedzie, musi często skręcać na lewy pas ruchu i powracać na pas właściwy. Na drogach o nawierzchni śliskiej pogarsza to poważnie warunki bezpieczeństwa ruchu drogowego. Dlatego jezdnie dwupasowe, z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu, przy ruchu o znacznej intensywności należy uznać za niewystarczające występuje to zwłaszcza przy intensywnym ruchu mieszanym polepszenie warunków ruchu o dużej intensywności osiąga się przy stosowaniu jezdni trzypasowych. Wówczas trzeci, tj. Click here to read more.. »

Artykul dodany przez redakcje dnia: Wrzesień 1st 2019
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)