Produkcja samochodów

Dzień oficjalnego pokazu jest to zwykle wielka uroczystość, na którą zaprasza się wybitne osoby ze świata przemysłu i polityki… Nazajutrz zaś wszystkie przedstawicielstwa firmy rozpoczynają sprzedaż nowego modelu, masową i nieograniczoną. Jednocześnie w wytwórni bez rozgłosu pracuje się nad kolejnym nowym modelem, a często trwa już nawet przygotowanie jego masowej produkcji.
Rzecz charakterystyczna, że w USA „małe” firmy znikły niemal całkowicie, a produkcja samochodów jest praktycznie biorąc zmonopolizowana przez cztery koncerny: GMC, Ford, Chrysler Oraz American Motors (łacznie produkcji). Jest to prawdopodobnie jedna z przyczyn powodzenia, jakim u tamtejszej klienteli cieszyły się do niedawna samochody niektórych marek europejskich, bardziej „zindywidualizowane” w porównaniu do pojazdów amerykańskich. [hasła pokrewne: citroen serwis warszawa, citroen warszawa, Dealer Skoda Wrocław ]
Sytuacja w Europie jest na pozór podobna. Zakłady Fiat wytwarzają 920/0 Włoskich pojazdów turystycznych, a we Francji 99% produkcji jest kontrolowane przez cztery wielkie firmy. W Wielkiej Brytanii istnieją cztery „grupy” (obejmujące 13 marek} wytwarzające 020/0 samochodów brytyjskich, a w NRF cztery wielkie koncerny dostarczają 90% produkcji. Umacnianie wspólnego rynku jednoczącego kraje zachodnioeuropejskie pozwala przypuszczać, że w przyszłości nastąpi koncentracja ich przemysłu motoryzacyjnego, przy czym likwidacji ulegnie większość małych firm, a duże wytwórnie połączą sie w wielkie grupy lub trusty — jak w USA. Czy taki będzie rozwój sytuacji — przyszłość pokaże.
Nie należy jednak zapominać o czynniku psychologicznym, którego znaczenie, choć trudno wymierne, jest jednak niewątpliwe. Znane małe wytwórnie, jak Porsche, Ferrari, Lotus, Osca i wiele innych istnieją głównie dzięki zamiłowaniu ich właścicieli do takiej, a nie innej twórczości oraz dążeniom do realizowania własnych koncepcji na polu motoryzacji. Zagadnienia rentowności w takich firmach mają znaczenie ograniczone, tylko z uwagi na konieczność podtrzymania własnej egzystencji.
Obok małych zakładów, przypominających raczej warsztaty rzemieślnicze, oraz dużych wytwórni przynoszących ogromne zyski, istnieje wiele fabryk samochodów średniej wielkości jak np. Jaguar lub Alfa Romeo, których opłacalność nie podlega dyskusji, lecz których produkcja nosi wyraźny stempel indywidualności. Odrębną grupe stanowią firmy traktujące wytwarzanie samochodów jako produkcję uboczną, o wątpliwej — być może — rentowności w porównaniu z produkcją główną, lecz podtrzymywaną pieczołowicie z uwagi na znaczenie prestiżowo-propagandowe, Są to zarówno zakłady produkujące sprzęt lotniczy (Rolls-Royce, Bristol, Alvis), jak i rolniczy (np. Dawid Brown) lub Obrabiarki (np. Maserati),

Artykul dodany przez redakcje dnia: Październik 12th 2016
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)