Projekt techniczny

Wielokrotnie poprawiane i uzupełniane projekty i rozwiązania dojrzewają koncepcyjnie z biegiem czasu. W końcu nadchodzi chwila, kiedy cały plik rysunków zestawieniowych, uzupełniony staranne wykończonymi makietami w zmniejszonej skali, zostaje przedstawiony dyrekcji do zatwierdzenia. W obecności dyrektora technicznego zabierają teraz glos ludzie, którzy będą odpowiedzialni za wykonanie przyszłego modelu i za jego masową sprzedaż. Padają zarzuty, krzyżują się argumenty i kontrargumenty. Dyrektor naczelny pozwala wszystkim na swobodne wypowiedzenie się. Po przedyskutowaniu wszystkich zarzutów, te które zostały uznane za słuszne zostają natychmiast uwzględnione. Projekt wstępny wraca do biura konstrukcyjnego dla wniesienia ostatecznych poprawek i uzupełnień, przy współudziale technologów i rozmaitych innych specjalistów.
Projekt techniczny. Kiedy poprawiony projekt wstępny uzyska ostateczną aprobatę dyrekcji, natychmiast rozpoczyna się intensywna praca całego biura konstrukcyjnego. Celem jej jest przygotowanie według jak najlepszej wiedzy i jak najszybciej rysunków warsztatowych wszystkich części potrzebnych do wykonania sztuk próbnych. [patrz też: citroen serwis warszawa, citroen warszawa, Dealer Skoda Wrocław ]
Konstruktorzy działu nadwozi, po wstępnym wykończeniu rysunków powierzchni (wstępnym, bo jeszcze będą poprawki) na tzw. draft, wykonują według nich makietę — gipsową lub drewniana — naturalnej wielkości. Jednocześnie sporządzony zostaje drewniany model w skali zmniejszonej, o bardzo gładkiej powierzchni, zaopatrzony w różne specjalne urządzenia i uchwyty. Model ten zostaje odesłany do laboratorium aerodynamicznego, gdzie w tzw. tunelu szczegółowo badane są właściwości aerodynamiczne projektowanego pojazdu oraz Określony zostaje współczynnik oporu czołowego, decydujący o maksymalnej szybkości i zużyciu paliwa.
Na podstawie wyników pomiarów specjalista-aerodynamik opracowuje swe wnioski i według jego wskazówek zostaje poprawiona makieta, a za nią znów rysunek powierzchni 1 w razie potrzeby powtarza się badania w tunelu aerodynamicznym. Ponadto to, co w zmniejszonej skali nie budzi zastrzeżeń, w wielkości naturalnej nieraz wymaga retuszu stylisty. Dopiero gdy wszystkie wątpliwości zostaną usunięte i zarówno makieta, jak i rysunek powierzchni otrzymają postać ostateczną, makiety lakieruje sie i zaopatruje we wszystkie akcesoria, tak że wygląda ona już jak gotowy samochód. W tej postaci makieta sylwetki oraz nowa makieta wnętrza nadwozia zostają przedstawione dyrekcji do ostatecznego zatwierdzenia.
Rysunek powierzchni nadwozia (draft) jest to plan krzywizn powierzchni nadwozia w różnych przekrojach, przypominających warstwice naniesione na czymś w rodzaju siatki geodezyjnej. Krzywe przekrojów, sporządzone i współzależne według dość złożonej teorii, wykreśla się na jednym rysunku — dla laika całkowicie niezrozumiałym. W ostatecznej obowiązującej postaci rysunek powierzchni nadwozia wykonuje się na jakimś trwałym materiale — najczęściej na blasze aluminiowej powleczonej specjalnym lakierem, na której nanosi się kreski b. twardym ołówkiem lub rysikiem. Tak sporządzony rysunek powierzchni jest dokumentacją wieczystą i można z niego w każdej chwili dokładnie odtworzył dany kształt nadwozia.

Artykul dodany przez redakcje dnia: Październik 12th 2016
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)