Przepisy w poszczególnych państwach

Po otrzymaniu tak sformułowanego polecenia dyrektor techniczny bez zwłoki przystępuje do uruchomienia, pierwszej fazy robót, tj. opracowania kompletnych założeń.
Założenia do projektu wstępnego. Przed przystąpieniem do obliczeń i opracowania rysunków projektu wstępnego, muszą konstruktorzy zdać sobie dokładnie sprawę, jak ma wyglądać projektowany samochód, jakie powinien mieć cechy charakterystyczne i jakie powinien spełniać wymagania, poza żądaniami podstawowymi postawionymi przez dyrekcję. Również i od konstruktorów żąda się przewidywania na wiele lat naprzód. przygotowywany projekt musi stanowił postęp w stosunku do rozwiązań dzisiejszych i musi byt aktualny przynajmniej tak długo, dopóki nie zwrócą się Olbrzymie koszty związane z uruchomieniem produkcji. W tym celu konstruktorzy muszą ustalić:
— wymagania ustawowe, krajowe i zagraniczne, którym musi odpowiadać projektowany pojazd, [więcej w: serwis renault warszawa, Renault Katowice, serwis Skoda ]
— cechy (szczegółowe) rozwiązań zadanego tematu — i tematów zbliżonych opracowane przez konstruktorów wszystkich innych firm, wymagania użytkowników samochodów tej kategorii, — przewidywane osiągnięcia postępu technicznego w okresie najbliższych lat, zarówno konstrukcyjne, jak i technologiczne. Ustalenie wymienionych danych jest jednoznaczne z całkowitym wypełnieniem listy założeń do projektu wstępnego. Ustawowe wymagania i normy (krajowe i międzynarodowe). Poznanie ich wymaga dokładnego przestudiowania tekstów różnych ustaw, krajowych i zagranicznych. Określają one wysokość, liczbę i rozstaw świateł przednich, wymiary tablicy rejestracyjnej, położenie świateł i szkieł odblaskowych tylnych, warunki jakim powinny odpowiadać reflektory, sygnały dźwiękowe szosowe i miejskie, szkła odblaskowe, szyby i wiele innych. Szczegółowe przepisy ustalają największą dopuszczalną drogę hamowania i wymagane najmniejsze opóźnienia zapewniane przez hamulce główne i postojowe, zależnie od różnych szybkości. W niektórych krajach wymaga się wyposażenia pojazdów pewnych kategorii w dwa lub nawet trzy niezależne od siebie układy hamulcowe. Przepisy określają też zwykłe moc „podatkową” silnika, wiążąc ją najczęściej z jego pojemnością skokową, a niekiedy i z szybkobieżnością. Moc podatkowa jest podstawą do obliczania świadczeń skarbowych, a więc ma nierzadko wpływ na konstrukcję silnika.
Wszystko to nie sprawiałoby istotnych kłopotów, gdyby przepisy w poszczególnych państwach były podobne do siebie. Niestety pod tym względem sprawy są bardzo skomplikowane. Np. w Wielkiej Brytanii i Szwecji obowiązuje dotychczas ruch lewostronny, lecz trzeba umieszczać kierownice po prawej stronie w samochodach kursujących w Wielkiej Brytanii, a po lewej w Szwecji. W Wielkiej Brytanii samochody nie muszą być wyposażone w kierunkowskazy błyskowe, lecz jeśli już jakiś wytwórca chce je umieścić, to nie może tego zrobić w sposób dowolny, ponieważ ich położenie określone jest ustawą. W wielu krajach tablice rejestracyjne dostarczane są przez władze. Tablice takie często nie mają otworów, lecz nie wolno ich dziurawić i trzeba więc wymyślić jakiś sposób mocowania. W Australii szyby musza być takie, aby kierowca mógł zawsze sygnalizować ręką zamierzoną zmianę kierunku jazdy. W USA wymaga sie możności całkowitego chowania szyb drzwi przednich; reflektory (przeważnie podwójne) muszą być specjalnego typu, ich położenie jest inne niż w Europie, zmiana świateł może być tylko nożna, szyby muszą być typu „triplex” itp. Co ciekawsze, USA ojczyzna normalizacji — nie doprowadziły dotychczas do ujednolicenia własnych przepisów stanowych.

Artykul dodany przez redakcje dnia: Październik 12th 2016
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)