Rekordy absolutne

Należy podkreślić, że przez dość długi okres czasu najszybsze były na przemian pojazdy parowe lub pojazdy elektryczne. Pierwsze rekordy na samochodach z silnikami spalinowymi zdobyli Rolls i Vanderbilt w 1902 roku. Po ostatnim rekordzie pojazdu parowego STANLEY z 1906 roku samochody z silnikami spalinowymi obejmują już zdecydowane prowadzenie i utrzymują prymat aż do dnia dzisiejszego.

Rekordy absolutne, ustanowione według wymagań FIA, ze startu lotnego na trasie jednego kilometra (średnie wyniki rezultatów jazdy w przeciwnych kierunkach) figurują w zestawieniu dopiero po roku 1910. [więcej w: serwis renault warszawa, Renault Katowice, serwis Skoda ]

Należy zwrócić przede wszystkim uwagę na to, że wszystkie dane odnośnie szybkości osiąganych do roku 1910 są raczej wartościami „szacunkowymi”, podawanymi często przez samych konstruktorów, kierowców lub obserwatorów. Wyniki te uzyskiwano przy tym w mniej lub więcej sprzyjających warunkach drogowych i atmosferycznych. Dopiero od roku 1910 ustalono w przepisach FIA dokładne zasady ustanawiania absolutnych rekordów szybkości ze startu lotnego na dystansie 1 km — przy czym zatwierdzany jest średni wynik, uzyskany podczas jazdy w dwóch przeciwnych kierunkach, w okresie jednej godziny czasu, co eliminuje wpływ wzniesień i wiatru. Przepisy FIA zastrzegają również, że spadek terenu na mierzonym odcinku trasy nie powinien przekraczać 1%.

Jak istotne są te postanowienia świadczy np. historia zdobycia ostatniego rekordu Johna Cobba na wyschniętym jeziorze Salt Lake:

— szybkość w kierunku południowym 620,510 km/godz,

— szybkość w kierunku północnym 648,652 km/godz,

— średnia szybkość obu przejazdów i zatwierdzony rekord świata 634,581 km/godz.

Rekord Cobba zapewne przejdzie już niedługo do historii. Coraz więcej słyszy się bowiem ostatnio o rozmaitych kandydatach na absolutnych rekordzistów, jak: Athol Graham z Salt Lake City (pojazd własnej konstrukcji z tłokowym silnikiem lotniczym), Artur Arfons (GREEN MONSTER z silnikiem odrzutowym), dr Nathan Ostich (FLYING CA DUCE US z silnikiem odrzutowym), Donald Campbell (BLUEBIRD 2 z silnikiem odrzutowym), Mickey Thompson (CHALLENGER 1 0 czterech silnikach PONTIAC V8), craig Breedłove (SPIRIT Of AMERICA z silnikiem odrzutowym) i inni.

Artykul dodany przez redakcje dnia: Październik 11th 2016
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)