Rozwój w budowie samochodów

Rozwój w budowie samochodów stanowi praktycznie biorąc jedno pasmo niekończącego się współzawodnictwa w osiągnieciach zarówno technicznych pomiędzy poszczególnymi wytwórniami, jak i czysto sportowych pomiędzy kierowcami. Współzawodnictwo to przyjmuje różne formy: od czysto sportowych — o tytul najlepszego kierowcy lub załogi, do mniej może sportowych, a bardziej handlowych — o tytuł najlepszego samochodu (najlepszej wytwórni).

Na przestrzeni pierwszych 62 lat XX wieku rozegrano mnóstwo wszelkiego rodzaju zawodów oraz zorganizowano bardzo wiele imprez samochodowych o charakterze sportowym, przy czym z uwagi na brak miejsca niepodobieństwem jest wymienić choćby najważniejsze z nich. Na wzmiankę zasługują przede wszystkim pierwsze tego rodzaju imprezy, ze względu na ich pionierski charakter i uczestnictwo pojazdów pozostawiających wiele do życzenia, gdy chodzi o sprawność i stan techniczny. [patrz też: toyota serwis warszawa, volkswagen polo, warszawa serwis toyota ]

Pierwszą sportową impreze samochodową zorganizowano w roku 1887 — z inicjatywy M. Fossiera pod patronatem francuskiego czasopisma „ Velocipede”. Był to rajd samochodowy, w którym wystartował tylko jeden pojazd parowy, prowadzony przez hrabiego De Dion.

Drugim przedsięwzięciem w tym zakresie, a faktycznie pierwszym udanym w historii automobilizmu, był wyścig samochodowy „Concours de Voitures sans Chevaux” zorganizowany przez M. Pierre Giffard z ramienia francuskiego dziennika „Le Petit Journal” w roku 1894. Wyścig odbył się na trasie Port Mailloł (Paryż) — Rouen, o długości około 130 km, z punktem kontrolnym i obiadem w Mantes, Udział w wyścigu miało 38 pojazdów z silnikami spalinowymi oraz 31 pojazdów z silnikami parowymi. W dniu rozpoczęcia wyścigu, tj. 19 lipca 1894 roku, po pierwszym przeglądzie komisji dopuszczono do udziału tylko 21 samochodów. Jakkolwiek najszybszym na całej tr asie okazał sie „ traktor parowy z naczepą” DE DION-BOUTON, którego przeciętna szybkość wyniosła około 18,5 km/godz, to jednak pierwsza nagroda została przyznana (łącznie) dwom firmom — Panhard-Levassor z Ivry-on-Seine i Peugeot z Valentigny (pojazdy z silnikami spalinowymi DAIMLER).

Spośród samochodów, które ukończyły ten pierwszy wyścig 12 miało silniki spalinowe o mocy około 4 KM oraz 8 pojazdów — silniki parowe (wśród nich również parowy traktor DE DION-BOUTON, który nie został sklasyfikowany jako samochód). Wszystkie próby konkursu ukończyły następujące pojazdy: 5 samochodów z silnikami spalinowymi PEU GEOT, 4 pojazdy z silnikami spalinowymi PANHARD-LE VASSOR, 4 samochody parowe SERPOLLET, pojazdy z silnikami spalinowymi BENZ, LE BRUN, VACHERON i De BOURMONT, pojazdy parowe GAUTIER, WEHRLE i SCOTTE oraz parowy trzykołowiec De MONTAIS.

Artykul dodany przez redakcje dnia: Październik 11th 2016
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)