Samochód POLSKI FIAT 621

Samochód POLSKI FIAT 621 był produkowany w dwóch odmianach, a mianowicie 62-L (rama prosta, podwozie przeznaczone do samochodu ciężarowego 2T) i 621-R (rama obniżona i wygięta, przeznaczona do autobusu 0 20 miejscach siedzących). Obie wersje były wyposażone w silniki gaźnikowe o mocy około 45 KM i osiągały szybkość około 60 km/godz. Pochodnymi tych modeli były opracowane przez PZInż. pojazdy specjalne, jak ciągnik drogowy i półterenowy samochód gąsienicowy.

Ponadto Zakłady PZInż. produkowały samochody osobowe średniej wielkości POLSKI FIAT 518 (FIAT Ardita) w dwóch odmianach (łazik i sanitarka) oraz samochody ciężarowe POLSKI FIAT 618 0 ładowności około 1,5 ton. [przypisy: toyota serwis warszawa, volkswagen polo, warszawa serwis toyota ]

Montowano też w małych seriach z części i zespołów importowanych samochody czteroosobowe FIAT 1500, sześcioosobowe FIAT 521 LA oraz samochody FIAT Ardita SS.

Planowaną produkcję osiągnięto w 1935 r. dostarczając na rynek 1200 samochodów ciężarowych model 621 oraz 1200 osobowych model 508 i montując z części i zespołów importowanych 600 samochodów osobowych. Niewielki program produkcyjny zakładów nie pozwalal na obniżenie kosztów produkcji do granic opłacalności. Aby cena zbytu mogła konkurować z cenami samochodów importowanych, skarb państwa dotował zakłady wypłacając premie za każdy wyprodukowany samochód; np. samochód POLSKI FIAT 508 był premiowany kwotą 2200 zł przy cenie sprzedaży detalicznej 4960 zł.

Dążąc do uniezależnienia się od licencyjnych, przestarzałych już modeli, PZInż. intensywnie pracowały nad projektami pojazdów własnej konstrukcji.

W 1934 r. powstał projekt zbudowania samochodu luksusowego L-S (Lux-Sport), W 1936 r. zbudowano podwozie, wyposażone w zmodyfikowany silnik FIAT 121 i elektromagnetyczną skrzynkę biegów (podwozie projektu inż. inż. M. Dębickiego i K. Studzińskiego). Po pomyślnych próbach postanowiono zaprojektować własny polski silnik. Do konstrukcji silnika przystąpiono z początkiem lutego 1936 r., a próbę na hamowni przeprowadzono już 15. 8. tego roku. Ośmiocylindrowy silnik widlasty (konstrukcji inż. inż. J. Dowkontta i Jana Wernera) miał pojemność 3,88 1 i moc 95 KM (maksymalna prędkość samochodu 125 km/godz). Tegoż roku zbudowano nowoczesne nadwozie, projektu inż. St. Panczakiewicza. Produkcii Autobus URSUS samochodu L-S jednak nie uruchomiono.

Równieżw PZInż. zbudowano w 1938 r. prototyp samochodu ciężarowego o nośności 4,5 ton. Podwozie projektowali inż. inż. M. Dębicki i Jan Werner, a silnik inż. inż. W. Cywiński i Jerzy Werner. Silnik, oznaczony jako „705” był sześciocylindrowy, górnozaworowy o pojemności 4,6 1 i mocy 85 KM. Wyniki pomyślnych badań drogowych sklanialy do zaprzestania produkcji licencyjnei samochodu FIAT 621 (co miało nastąpić w 1940 W lipcu 1939 r. wyprodukowano serie próbną 100 samochodów. Ponadto przystąpiono do realizacji planu rozbudowy zakładów w celu zwiększenia produkcji do około 10 000 sztuk samochodów ciężarowych rocznie.

Artykul dodany przez redakcje dnia: Październik 11th 2016
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)