Tempo produkcji

Jeżeli np. nowe samochody schodzą z taśmy montażowej co każde 30 sekund, pozornie mogłoby sie wydawał, że produkcje wszystkich poszczególnych elementów tego modelu należy podzielić na operacje trwające po 30 sekund. Jest to oczywiście niemożliwe do praktycznej realizacji trzeba dobierać czasy wytwarzania w taki sposób, aby każda operacja trwała przez jakąś wielokrotność 30 sekund. Wówczas dla operacji trwającej np. 90 sekund, wystarczy postawić 3 maszyny pracujące równolegle, dla 120 sekund 4 maszyny itd. Metoda ta stosowana jest z powodzeniem w zakładach o zautomatyzowanych liniach produkcyjnych, co np. w USA i niektórych wytwórniach europejskich jest już od dawna reguła.
Wiele operacji, jak np. tłoczenie z blachy (zwłaszcza gdy prasy zasilane są automatycznie), trwa jednak’ krócej niż operacja podstawowa, a więc w danym przypadku mniej niż 30 sekund. Ponieważ prasy należą do maszyn bardzo kosztownych, aby uniknąć przestojów tłoczy się seriami na jednej prasie kilka pokrewnych wielkością elementów. Wystarcza w tym celu wymienić matryce, a ponieważ jest to operacja pracochłonna, zwykle prasa tłoczy „na zapas” jeden rodzaj elementów np. w ciągu tygodnia, a inny rodzaj elementów przez następny tydzień itd.
Rozważania powyższe dotyczą i innych operacji, zarówno Obróbki jak i składania zespołów. Zabiegi montażowe obejmujące z konieczności wiele czynności ręcznych najtrudniej dają sie rozłożyć na ściśle odmierzone w czasie czynności ; z tego powodu wydajność pojedynczej taśmy montażowej wynosi zwykle nie więcej niż jeden samochód na minutę. Do produkcji jednego samochodu co każde 30 sekund potrzebne są więc dwie taśmy pracujące równolegle. Sprawa komplikuje sie znacznie, gdy kierownictwo zakładów wobec pomyślnej koniunktury zamierza zwiększyć dzienną produkcję pojazdów, np. z 1000 samochodów schodzących z dwóch taśm montażowych do 1200 dziennie. Może się wówczas zdarzyć, że dyrektor handlowy odmówi swej aprobaty, ponieważ mimo zapewnionego zbytu na zwiększoną produkcje firma może ponieść straty. Jeżeli bowiem dwie taśmy pracują z pełna wydajnością, to chcąc produkować dziennie 0 200 pojazdów więcej trzeba albo przedłużyć czas pracy i płacić za godziny nadliczbowe (co nie zawsze jest możliwe, a czasem kosztuje zbyt drogo), albo urządzić trzecią linię montażową równoległą do dwóch istniejących. Nowa linia będzie jednak wówczas wykorzystana tylko w dwóch piątych swej pełnej wydajności. [więcej w: castingi do reklam, samochód zastępczy, wynajem busów warszawa ]
Ponadto, aby ją zasilić w potrzebne części i zespoły, trzeba zwiększyć liczby niektórych maszyn, gdyż posiadane pracują już z maksymalną wydajnością. Przez doinwestowanie możliwości produkcyjne zakładu wzrosłyby więc do ponad 1500 samochodów dziennie, a produkcja wynosiłaby tylko 1200 pojazdów dziennie, co jest wydajnością skandalicznie niską, na jaką nie może sobie pozwolić żaden, nawet najbardziej bogaty koncern. Zarazem jednak w każdej fabryce istnieją maszyny i urządzenia wykorzystywane tylko częściowo, których dociążenie obniżyłoby koszty amortyzacji oprzyrządowania. Ostateczna decyzja zależy więc od dokładnego ustalenia wzajemnego stosunku zysków i strat, które przyniosłyby ewentualne zwiększenie ilościowe produkcji. Przed II Wojną Światową wielkie wytwórnie samochodów dążyły do osiągnięcia maksimum samowystarczalności. Koncern Ford organizował np. nawet własne plantacje kauczuku, kopalnie, huty, walcownie itd. Dzisiaj można zaobserwować zjawisko odwrotne. Większość producentów zaopatruje sig obecnie w liczne elementy i podzespoły (np. gaźniki, amortyzatory, przeguby, łożyska, zawory, tłoki i pierścienie tłokowe, sprężyny, elementy instalacji elektrycznej, lakiery, materiały tekstylne, masy plastyczne, a nawet odlewy i odkuwki) specjalistycznych firm kooperujących. Pomijając nieliczne wyjątki (np. łożyska toczne), samochodów nie można budować z części „handlowych”. Ponieważ samochód musi stanowić jednolitą i harmonijna całość — wszystkie części dostarczane z zewnątrz prawie zawsze są wykonywane w ramach ścisłej współpracy biur konstrukcyjnych wytwórni i jej poddostawców.

Artykul dodany przez redakcje dnia: Październik 12th 2016
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)