Trasa pierwszego wyścigu

Trasa wyścigu prowadziła z New York przez Albany, Buffalo, Chicago, Omaha, Ogden do Seattle — na kontynencie amerykańskim, a następnie po przewiezieniu wszystkich samochodów (już tylko trzech: PROTOS, THOMAS i ZUST) na statku przez ocean do Władywostoku przez Charbin, Irkuck, Omsk, Moskwę, Petersburg, Berlin do Paryża. Łączna długość trasy wynosiła około 20 000 km. Wobec braku dogodnie przebiegających dróg (na wielu odcinkach trasy korzystano z istniejących wówczas linii kolejowych ; niejednokrotnie samochody jechały po prostu: po torach) oraz niskiego poziomu ówczesnej techniki, przejechanie tak długiej trasy z dala od jakichkolwiek baz i warsztatów naprawczych było imponującym wyczynem. Samochody naprawiano przeważnie pod gołym niebem lub w przydrożnych kuźniach. Dodatkowe trudności wynikały ze zmiennych warunków atmosferycznych, ponieważ pojazdy były odkryte, a temperatura na trasie wyścigu spadała okresami do —25 oc. [patrz też: serwis renault warszawa, Renault Katowice, serwis Skoda ]

Pomimo wielu przeciwności wyścig ukończono pomyślnie. Jako pierwsza na mecie w Paryżu zameldowała się załoga niemiecka na samochodzie PROTOS w dniu 26 lipca 1908 roku , mając cztery dni przewagi nad amerykańskim THOMASEM. Zwycięstwo jednak zostało przyznane załodze amerykańskiej, ponieważ PROTOS przebyl jeden odcinek trasy (a mianowicie Ogden—Seattle) transportem kolejowym, tracąc na kontynencie amerykańskim 30 dni w stosunku do przeciwnika (w sumie wiec był 0 26 dni gorszy).

Brak miejsca nie pozwala na omówienie przebiegu wielu innych bardzo interesujących zawodów i imprez samochodowych, których odbyło sie do dnia dzisiejszego bardzo dużo. Pewne z nich miały charakter ogólnoświatowy, inne — kontynentalny, a jeszcze inne — tylko krajowy.

Tego rodzaju imprezy były z biegiem czasu w coraz Większym stopniu kontrolowane przez międzynarodową organizację sportu samochodowego. Jednocześnie krystalizowaly się określone formy i założenia Większości wyścigów, zależnie od osiągów dopuszczanego do nich sprzętu, przebiegu i znakowania tras oraz charakteru spotkań. Zaczęto wówczas rozróżniać wyścigi torowe i drogowe, wyścigi górskie, rajdy, zjazdy gwiaździste itp. Jedne z nich przy tym mają charakter stały (o puchar przechodni, mistrzostwo świata itp.), inne okolicznościowy

Artykul dodany przez redakcje dnia: Październik 11th 2016
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)