Trzy etapy rozwoju techniki samochodowej

W historii samochodu, jak zresztą i wielu innych maszyn, można rozróżnić trzy kolejne etapy rozwojowe.

Pierwszy jest okres narodzin samochodu, okres w którym królują wynalazcy. W nowo powstałej technice nie ma wówczas jeszcze miejsca dla specjalistów, bo nie ma specjalności. Jest tylko pewna liczba rozsianych po całym świecie zapaleńców, często nie mających wiele wspolnego zawodowo z mechanika, którzy usiłują wprowadzić w życie idee, nieraz mgliste, będące raczej przeczuciem niż koncepcją. Stworzenie pojazdu, który porusza się bez konia, jest w tych czasach czymś dostatecznie cudownym, aby więcej nic od nowego tworu nie wymagano.

Powstają konstrukcje rzemieślnicze, np. z silnikiem czyniącym wiele dymu i hałasu, osadzonym na ramie wykonanej z takich materiałów, jakie były wówczas do dyspozycji i napędzającym koła za pośrednictwem fantastycznej kombinacji zgrzytających kół zębatych i łańcuchów. [przypisy: serwis renault warszawa, Renault Katowice, serwis Skoda ]

Pojazd — mimo wszystko — toczy się, strasząc po drodze ludzi i zwierzęta, z fantastyczną szybkością 30 km:godz, z częstymi przerwami wskutek uszkodzeń coraz to innych części. Mimo sceptycyzmu fachowców, nowy środek lokomocji zostaje przyjęty z entuzjazmem przez publiczność, staje sie modny, a osoby mogące sobie nań pozwolić nie szczędzą środków i nie oszczędzają też własnej osoby. Od nich, prawdziwych sportowców, gardzących niewygodami i niebezpieczeństwami, pochodzą pierwsze cenne doświadczenia, jak obchodzić się z nowym środkiem lokomocji.

Epoka wynalazców trwa krótko. Publiczność zaczyna stawiać wymagania i wytykać liczne braki nowego pojazdu. Następuje drugi okres, w którym króluje inżynier-mechanik. Miejsce eksperymentalnego szukania po omacku zasadniczych rozwiązań, zajmuje systematyczna praca teoretyków, konstruktorów i badaczy.

W ciągu około dwudziestu lat samochód zostaje doprowadzony niemal do mechanicznej doskonałości, której najbardziej wymagający użytkownik nic nie może zarzucił. Gotów w każdej chwili cło jazdy, porusza się on — bez względu na warunki atmosferyczne — z szybkością, iła jaka tylko pozwala zatłoczenie dróg, Kosztuje stosunkowo niedrogo i mimo wysokiej ceny paliwa pozwala podróżował taniej niż koleją. Jest Ogrzewany w zimie, chłodzony w lecie. Czego można Żądać Więcej ?

Zblazowana publiczność przestaje zwracać uwagę na stronę mechaniczną pojazdu, zaczyna interesować sie głównie jego wygładem zewnętrznym, linia, sylwetka i doborem kolorów na zewnątrz i wewnątrz. Nastaje okres trzeci, okres panowania nadwozia stylisty, okres w którym samochód podlega modzie, jak suknie kobiet. Ameryka weszła w te epokę już dawno. W Europie na nieszczęście lub na szczęście jest na razie nieco inaczej, nie brak jeszcze wsród szerokiej publiczności ludzi pasjonujących sie zagadnieniami technicznymi samochodu. Dla nich przeznaczony jest niniejszy rozdział.

Artykul dodany przez redakcje dnia: Październik 11th 2016
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)