Układ konstrukcyjny nadwozia pojazdu samochodowego

Własności ruchowe (trakcyjne) samochodu Obok innych parametrów (całkowity ciężar pojazdu, przełożenie mechanizmów napędowych, wielkość 1 kształt nadwozia, wielkość kół jezdnych itp.) zależą głównie od silnika, jego rodzaju i charakterystyki. Własności silnika (moc, szybkobieżność, zużycie paliwa) wpływają bowiem nie tylko bezpośrednio na ciężar i wymiary samego silnika, ale jednocześnie i na sterującym jest pedał przyspieszenia, przy czym brak zupełnie pedału Sprzęgła i dźwigni zmiany biegów,
— udoskonalanie zawieszenia przez stosowanie powietrznych elementów sprężystych, elementów powietrzno-hydraulicznych, zapewniających zwykle automatyczną stabilizację położenia nadwozia pojazdu, regulacje prześwitów itd. ; tzw. pneumatyczne układy zawieszenia rozpowszechniają się obecnie nie tylko w autobusach i samochodach ciężarowych, ale również w samochodach osobowych; układ taki składa sie ze sprężarki napędzanej przez silnik, zbiornika sprężonego powietrza oraz czterech powietrznych elementów sprężystych połączonych ze zbiornikiem za pośrednictwem przewodów i zaworów, utrzymujących odpowiednie położenie nadwozia samochodu,
— zmniejszenie wysiłku kierowcy przez stosowanie siłowników i urządzeń wspomagających (tzw. serwo) urządzenia wspomagające są obecnie powszechnie stosowane w układach hamulcowych i kierowniczych dużych pojazdów ciężarowych i osobowych, zwłaszcza luksusowych; coraz częściej spotyka się takie urządzenia również i w tanich samochodach seryjnych, [hasła pokrewne: Serwis VW Wrocław, volkswagen serwis Poznań, serwis volkswagen wrocław ]
— zwiększenie bezpieczeństwa jazdy przez zwiększenie trwałości i niezawodności działania układów kierowniczych, elementów zawieszenia, ogumienia i kół, układów hamulcowych itp. ; szybko rozpowszechniają się m. in. rozmaite urządzenia zapobiegające blokowaniu kół podczas hamowania, umożliwiające hamowanie niektórych kół w razie usterki układu uruchamiającego mechanizmy hamulcowe oraz inne urządzenia specjalne.
Wykonanie nadwozia, przystosowane odpowiednio do przeznaczenia, decyduje o sylwetce pojazdu oraz wpływa w znacznym stopniu na bezpieczeństwo ruchu i na własności ruchowe samochodu. Od nadwozia samochodu powszechnie wymaga się maksimum komfortu jazdy lub zabezpieczenia ładunku, zwłaszcza podczas długich przejazdów, a ponadto estetycznego wyglądu,
Zwykle konieczne jest takie ukształtowanie nadwozia, aby opory powietrza były jak najmniejsze. Z reguły dąży się, aby nadwozie miało wytrzymałą i lekką budowę, odporną na drgania i wstrząsy występujące podczas jazdy oraz zabezpieczającą w miare możności pasażerów lub ładunek przed skutkami wypadku drogowego.
Ogólny układ konstrukcyjny nadwozia wynika z przeznaczenia pojazdu. Wyodrębnić można cztery zasadnicze rodzaje nadwozi: samochodów osobowych, autobusów, samochodów ciężarowych oraz samochodów specjalnych.

Artykul dodany przez redakcje dnia: Październik 12th 2016
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)