Układ konstrukcyjny podwozia pojazdu samochodowego

Typowe podwozie o układzie klasycznym pojazdu samochodowego, stanowiące wydzieloną całość konstrukcyjną, składa się zwykle z następujących zespołów:
— silnik pędny stanowi źródło siły napędowej samochodu, uzyskiwanej przez przetwarzanie energii zawartej w doprowadzonym paliwie na pracę mechaniczną, odbieraną w postaci momentu obrotowego,
— układ napędowy przekazuje napęd z wału korbowego silnika na jezdne koła pędne samochodu; z reguły układ taki obejmuje: sprzęgło służące do łączenia lub odłączania silnika, skrzynkę biegów umożliwiającą w razie potrzeby zmianę wielkości przekazywanego momentu napędowego, układ hamulcowy, umożliwiający szybkie wytracanie szybkości jazdy lub unieruchamianie stojącego pojazdu, oraz urządzenia sterujące działanie zespołów napędowych samochodu, a więc pedały: sprzęgła, hamulca i przyspieszenia (regulujący napełnienie cylindrów silnika) oraz dźwignia zmiany biegów,
— elementy nośne wiążą w jedną całość wszystkie zespoły podwozia wraz z nadwoziem i stanowią szkielet całego pojazdu przejmujący wszystkie obciążenia występujące podczas ruchu pojazdu; są to albo rama oparta na zawieszeniu, które ze współudziałem elementów sprężystych łączy z nią osie pojazdu i koła jezdne zaopatrzone w ogumienie sprężyste, albo np. nadwozie samoniosące.
Zależnie od wielu czynników (np. rozmieszczenie mechanizmów, przeznaczenie lub wymagania specjalne) niekiedy podwozie wyposaża się w urządzenia dodatkowe lub zespoły o konstrukcjach specjalnych. [przypisy: prawo jazdy, autolaweta, wypożyczalnia samochodów dostawczych Warszawa ]
— układy prowadzenia umożliwiają kierowcy prowadzenie podwozia samochodowego. Jednak wobec wielokierunkowości przeznaczenia samochodu ogólny układ konstrukcyjny i szczegóły rozwiązań jego mechanizmów różnią się bardzo znacznie zależnie od rodzaju pojazdu, pojazdu dokładnie w żądanym kierunku i z wymaganą szybkością jazdy; są to: układ kierowniczy, skręcający w lewo lub w prawo kierowane koła samochodu i utrzymuje z reguły we wszystkich samochodach ciężarowych. Zaletą takiego rozwiązania jest duża łatwość uzyskania żądanego rozkładu obciążeń na osie oraz możliwość stosowania osi

Artykul dodany przez redakcje dnia: Październik 12th 2016
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)