Układy napędowe

W nowoczesnych samochodach, od których wymaga sie przede wszystkim bezpieczeństwa i wygody jazdy oraz jak największej przestrzeni użytecznej w nadwoziu, zasadnicze znaczenie ma ogólna koncepcja konstrukcyjna układu napędowego. Wśród utartych już dziś typowych rozwiązań o koncepcji układu napędowego decyduje usytuowanie silnika i położenie mostu napędowego. Klasyczny układ napędowy z silnikiem umieszczonym w przodzie samochodu i tylna osia napędowa  stosuje sie w znacznej większości samochodów osobowych sztywnych i napędu wieloosiowego ; główną wada — wyposażenie w wal lub wały napędowe, konieczne do przenoszenia napędu od silnika na oddalone od niego koła pędne.
Układ klasyczny jest korzystny dla samochodów ciężarowych, daje bowiem możliwość najtańszego rozwiązania, łatwego wykorzystania sił przyczepności w warunkach napędu ze względu na obciążenie głównie osi tylnej, a jednocześnie w przyjętych granicach wzniesienia nad jezdnię wysokości ładowania zapewnia dostateczną ilość miejsca w przestrzeni ładunkowej. Natomiast w samochodach osobowych zwłaszcza bardzo małych wat napędowy jest elementem kłopotliwym, gdyż ze względu na konieczność utrzymania środka ciężkości pojazdu możliwie jak najniżej utrudnia zabudowanie dolnej części nadwozia. Z tego względu w wyjątkowych przypadkach zachowując klasyczny układ napędowy wbudowuje się silnik we wnętrzu nadwozia. [hasła pokrewne: Serwis VW Wrocław, volkswagen serwis Poznań, serwis volkswagen wrocław ]
Zblokowany układ napędowy wyróżnia się tym, że silnik wraz z wszystkimi zespołami napędowymi tworzy całość konstrukcyjną, usytuowaną zawsze w sąsiedztwie kół pędnych. Zależnie od przyjętych założeń zespół taki jest wbudowany z przodu samochodu i napędza kola przednie lub w tyle pojazdu i napędza koła tylne. Zblokowany układ napędowy z silnikiem szybkobieżnym zajmuje mdłą przestrzeń i łatwo daje się wbudować niemal w każdą sylwetkę nowoczesnego samochodu, przy czym często wszystkie mechanizmy mieszczą sie prawie w obrysie kół pędnych. Brak wału napędowego znakomicie ułatwia wykorzystanie do maksimum przestrzeni użytecznej nadwozia. Z tego względu zblokowane układy napędowe stosuje się obecnie nie tylko w samochodach osobowych, ale również i w samochodach ciężarowych oraz małych autobusach. Natomiast w dużych samochodach ciężarowych i autobusach, w celu powiększenia przestrzeni użytecznej, przeważnie głosuje się klasyczne układy napędowe i silniki podpodłogowe, przekazujące napęd na tylne mosty, za pomocą krótkich walów napędowych.
Zastosowanie zblokowanego układu napędowego, w odróżnieniu od układu klasycznego, zmusza zwykle do niezależnego zawieszania kół pędnych.

Artykul dodany przez redakcje dnia: Październik 12th 2016
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)