Zakłady Lilpop, Rau i Loewenstein

Na krótko przed wybuchem wojny Zakłady Lilpop, Rau i Loewenstein uruchomiły montownie samochodów osobowych i przystąpiły do organizacji produkcji silników w Lublinie. W Fabryce Lokomotyw w Chrzanowie organizowano montownię w oparciu o licencję fabryki Renault, a Wspólnota Interesów zawarła umowę na licencję z koncernem Auto-Union (montaż samochodów osobowych DRW). Projektowano również uruchomienie montażu samochodów zakładów Daimler-Benz.

Oprócz produkcji przemysłowej, w okresie międzywojennym, nadspodziewanie liczne próby budowania samochodów podejmowały rozmaite małe fabryczki i warsztaty, a nawet osoby prywatne. Pierwszą tego rodzaju próbą było przedsiewzięcie inż. M. Karpowskiego. W 1924 r. zademonstrował on zbudowany przez siebie proto typ sześcioosobowego samochodu POLONIA, wyposażonego w sześciocylindrowy silnik o mocy 45 KM. Niestety, projektowane towarzystwo budowy samochodów nie zostało założone.

W latach 1924. . .26 Stefan Tyszkiewicz opracował model samochodu STETY SZ. Początkowo podwozia prototypowe budowane były we Francji, później przez Tow. Akc. Ronstrukcji Mostowych , , Rudzki”. Niestety produkcja została przerwana po zniszczeniu przez pożar oddziału samochodowego firmy „Rudzki”.

Następna udana próba zbudowania samochodu, choć nie doprowadziła do uruchomienia produkcji, to prototyp samochodu WM, Skontruowanego przez inż. W. Krajskiego

Pierwsze podwozie było gotowe w końcu 1928 r. Był to samochód dwuosobowy z trzecim siedzeniem dla dwojga dzieci, napędzany dwucylindrowym silnikiem czterosuwowym o pojemności 733 cm3. Ciężar samochodu około 350 kG, prędkość maksymalna 75 km/godz, zużycie paliwa 611100 km. Drugi egzemplarz samochodu WM w wersji turystycznej miał nadwozie zamknięte dla 2 osób, siedzenia rozkładane do spania i duży zbiornik paliwa, pozwalający na przebycie 1200 km. Szanse na uruchomienie produkcji istniały poważne, gdyż miał ją uruchomić zespół stowarzyszonych małych, ale znanych firm (m. in. fabryka chłodnic „Bielany” „ Steinhagen i Stransky” a nawet Huta Batory). Mimo dobrych wyników, uzyskanych podczas eksploatacji, z uruchomienia produkcji zrezygnowano. Przyczynił się do tego kryzys i poniekąd zakup licencji na samochody FIAT.

Wytwórnia samochodów AS, zorganizowana przez J. Łaskiego w Warszawie, produkowała dwa typy samochodów z silnikami francuskimi i podwoziami konstrukcji inż. A. Libermana. Były one produkowane w małych seriach przeważnie jako taksówki i samochody dostawcze. W latach dwudziestych inż. A. Głuchowski zbudowal samochodzik o nazwie I RADAM. Była to pierwsza w Polsce próba budowy taniego, popularnego samochodziku. Samochodzik ten miał jedno miejsce na przodzie, dwa z tyłu. Wyposażony był w jednocylindrowy silnik czterosuwowy, chłodzony powietrzem. Niestety mimo niewątpliwego sukcesu konstrukcyjnego i pomyślnych jazd próbnych, konstruktorowi nie udało się zainteresować przemysłu swym prototypem.

Właściciel Zakładów Blacharskich „Bielany” A. Więckowski wraz z konstruktorami inż. inż. Dębickim, M. Skwierczyńskim i J. Wernerem POLSKI FLAT 508. „Bielany” otrzymały koncesję na produkcję i wykonały wiele prac przygotowawczych. W uruchomieniu seryjnej produkcji przeszkodził wybuch wojny.

Artykul dodany przez redakcje dnia: Październik 11th 2016

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)