Zakłady Lilpop, Rau i Loewenstein

Na krótko przed wybuchem wojny Zakłady Lilpop, Rau i Loewenstein uruchomiły montownie samochodów osobowych i przystąpiły do organizacji produkcji silników w Lublinie. W Fabryce Lokomotyw w Chrzanowie organizowano montownię w oparciu o licencję fabryki Renault, a Wspólnota Interesów zawarła umowę na licencję z koncernem Auto-Union (montaż samochodów osobowych DRW). Projektowano również uruchomienie montażu samochodów zakładów Daimler-Benz.

Oprócz produkcji przemysłowej, w okresie międzywojennym, nadspodziewanie liczne próby budowania samochodów podejmowały rozmaite małe fabryczki i warsztaty, a nawet osoby prywatne. Pierwszą tego rodzaju próbą było przedsiewzięcie inż. M. Karpowskiego. W 1924 r. zademonstrował on zbudowany przez siebie proto typ sześcioosobowego samochodu POLONIA, wyposażonego w sześciocylindrowy silnik o mocy 45 KM. Niestety, projektowane towarzystwo budowy samochodów nie zostało założone.

W latach 1924. . .26 Stefan Tyszkiewicz opracował model samochodu STETY SZ. Początkowo podwozia prototypowe budowane były we Francji, później przez Tow. Akc. Ronstrukcji Mostowych , , Rudzki”. Niestety produkcja została przerwana po zniszczeniu przez pożar oddziału samochodowego firmy „Rudzki”. [Zobacz tez: toyota serwis warszawa, volkswagen polo, warszawa serwis toyota ]

Następna udana próba zbudowania samochodu, choć nie doprowadziła do uruchomienia produkcji, to prototyp samochodu WM, Skontruowanego przez inż. W. Krajskiego

Pierwsze podwozie było gotowe w końcu 1928 r. Był to samochód dwuosobowy z trzecim siedzeniem dla dwojga dzieci, napędzany dwucylindrowym silnikiem czterosuwowym o pojemności 733 cm3. Ciężar samochodu około 350 kG, prędkość maksymalna 75 km/godz, zużycie paliwa 611100 km. Drugi egzemplarz samochodu WM w wersji turystycznej miał nadwozie zamknięte dla 2 osób, siedzenia rozkładane do spania i duży zbiornik paliwa, pozwalający na przebycie 1200 km. Szanse na uruchomienie produkcji istniały poważne, gdyż miał ją uruchomić zespół stowarzyszonych małych, ale znanych firm (m. in. fabryka chłodnic „Bielany” „ Steinhagen i Stransky” a nawet Huta Batory). Mimo dobrych wyników, uzyskanych podczas eksploatacji, z uruchomienia produkcji zrezygnowano. Przyczynił się do tego kryzys i poniekąd zakup licencji na samochody FIAT.

Wytwórnia samochodów AS, zorganizowana przez J. Łaskiego w Warszawie, produkowała dwa typy samochodów z silnikami francuskimi i podwoziami konstrukcji inż. A. Libermana. Były one produkowane w małych seriach przeważnie jako taksówki i samochody dostawcze. W latach dwudziestych inż. A. Głuchowski zbudowal samochodzik o nazwie I RADAM. Była to pierwsza w Polsce próba budowy taniego, popularnego samochodziku. Samochodzik ten miał jedno miejsce na przodzie, dwa z tyłu. Wyposażony był w jednocylindrowy silnik czterosuwowy, chłodzony powietrzem. Niestety mimo niewątpliwego sukcesu konstrukcyjnego i pomyślnych jazd próbnych, konstruktorowi nie udało się zainteresować przemysłu swym prototypem.

Właściciel Zakładów Blacharskich „Bielany” A. Więckowski wraz z konstruktorami inż. inż. Dębickim, M. Skwierczyńskim i J. Wernerem POLSKI FLAT 508. „Bielany” otrzymały koncesję na produkcję i wykonały wiele prac przygotowawczych. W uruchomieniu seryjnej produkcji przeszkodził wybuch wojny.

Artykul dodany przez redakcje dnia: Październik 11th 2016
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)