Zawieszenie

Samochód terenowy z uwagi na trudne warunki ruchu (strome wzniesienie, duże opory toczenia wymaga z reguły napędu na wszystkie koła, co pozwala wykorzystywać do maksimum przyczepność opon do podłoża. Z tego względu w samochodzie terenowym klasyczny układ napędowy wyposaża się w dodatkową skrzynkę rozdzielczą umożliwiającą okresowe przekazywanie napędu na koła przednie. Ponadto w wersji terenowej samochodu w porównaniu z wersją drogową wprowadza się rozmaite dalsze modyfikacje, wynikające przede wszystkim z maksymalną szybkość jazdy, zrywność samochodu, czyli zdolność do przyspieszania ruchu, oraz ekonomię eksploatacji.
Rozwój konstrukcyjny podwozi. Dążąc do ułatwienia prowadzenia pojazdu, zwiększenia komfortu i bezpieczeństwa jazdy oraz uatrakcyjnienia budowanych modeli, wytwórnie coraz szerzej wprowadzają obecnie nowe oryginalne rozwiązania poszczególnych mechanizmów i zespołów, podnosząc zarówno walory techniczne, jak i upraszczając czynności wykonywane przez kierowcę.
Udoskonalenia tego rodzaju idą w następujących różnych kierunkach : [hasła pokrewne: Serwis VW Wrocław, volkswagen serwis Poznań, serwis volkswagen wrocław ]
— automatyzacja napędu (obsługi sprzęgła i zmiany biegów) przez zastosowanie urządzeń hydraulicznych, elektromagnetycznych, elektro-pneumatycznych i mechanicznych. Jednym z bardziej oryginalnych przykładów rozwiązań cześciowo zblokowanego i zautomatyzowanego układu napędowego jest bezstopniowa pasowa skrzynka przekładniowa VARIOMATIC zastosowana w osobowym samochodzie system zawieszenia kół jezdnych. Spotyka sie dwa zasadnicze układy :
— zawieszenie zależne, na osiach sztywnych: każda para kół jest osadzona na wspólnej osi, podpierającej pojazd za pośrednictwem elementów sprężystych; system taki obarczony licznymi wadami, ze względu na prostotę i niski koszt wykonania. jest stosowany jeszcze szeroko w samochodach ciężarowych,
— zawieszenie niezależne; każde koło jezdne związane jest z ramą lub nadwoziem za pomocą oddzielnego układu zawieszenia.
Główną zaletą zawieszenia niezależnego jest znaczne polepszenie komfortu jazdy. Ponadto niezależne zawieszenie kół jezdnych polepsza zwykle stateczność ruchu samochodu, a zatem i zwiększa bezpieczeństwo jazdy. Zawieszenie niezależne umożliwia stosowanie najrozmaitszych elementów sprężystych w dowolnych układach (resor piórowy, sprężyna śrubowa, drążek skrętny, elementy gumowe itp.), co wybitnie ułatwia uzyskiwanie wymaganych własności podwozia i obniżanie środka ciężkości samochodu. Z tych względów pomimo konieczności stosowania trudnych do wykonania i kosztownych części, niezależne zawieszenia powszechnie są stosowane w samochodach osobowych.

Artykul dodany przez redakcje dnia: Październik 12th 2016
Tagi: , ,

Komantarze do artykulu sa obecnie zamkniete, popros administratora strony o ich otwarcie jesli chcesz wziasc udzial w dyskusji pod artykulem. Kontakt do administracji w zakladce kontakt.(Mozliwe jest rowniez przeslanie propozycji tematow ktore mozemy uwzglednic w nastepnych naszych artykulach, bedziemy wdzieczni za wasze cenne sugestie i postaramy sie je wykorzystac przy kolejnych wpisach.)